Lastbil kørekort.

Det er lidt flovt, jeg har kørekort til lastbil (taget for 20 år siden), men jeg ved intet om dette.

Er busser i dk ikke begrænset til 80 km. som lastbiler.

Jeg forstå ikke hvordan en bus kan køre galt med 100 km. i tyskland, hvis denne begrænsning er til stede elektronisk.

Men jeg kører af og til bagved danske lastbiler der kører ca. 100 km. t. Det burde jo heller ikke kunne lade sig gøre siger min kammarat der er elektromekaniker på lastbiler.

Nogen ved sikkert noget i dette kæmpe forum.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er lidt flovt, jeg har kørekort til lastbil... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej Leif i princippet gælder alle kørekort der ikke er til erhvervsmæssig
personbefordring til du fylder 70

forstå det hvem der kan

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Problemet er vel blot, at de ikke har haft deres trailer til Tempo-100 syn og godkendelse.
Jeg går ud fra at man, såvel som man kan med en campingvogn, kan få en bagagevogn Tempo-100 godkendt.

Men bortset fra disse formaliteter, der i grunden intet ændrer ved noget som helst, synes jeg stadig det er lige vel frisk at køre 99 km/t i smat med 60 mennesker ombord. Og efter min mening er det det, som er det angribelige i denne sørgelig sag.

Med venlig hilsen
ktm

 

du har fuldstændig ret Ktm man skal altid kører efter forholdende og det er lige nøjagtig den paragraf de altid knalder
en på hvis de ikke kan finde andet :-(

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Nå, nu så jeg så lige i TV-avisen, en tyske Beamter, der klart og utvetydigt forklarede, at man med påhængsvogn efter en bus, aldrig må køre mere end 80 km/t. Der gives altså ingen Tempo-100 tilladelse til den kombination og er altså ikke sammenlignelig med en bil med campingvogn, hvor tilladelsen i særlig grad knytter sig til påhængsvognen.
Jeg gad nok vide, om man her i landet så laver disse tempo-100 godkendelser også til anhængere til busser, uden at vide, at den går altså bare ikke???

Med venlig hilsen
ktm

 

Det var et køretøj på over 3,5T der ikke måtte køre mere end 80 med anhænger. at man så kan forsvare at de må køre ober 80km/t er så en helt anden sag.
Jeg syntes politiet skulle gøre en indsats for at dele så mange bøder som muligt ud til lastbils chaufføre der ikke overholder reglerne. vigepligt, stop for rød og hastighed.
Jeg er selv blevet påkørt bagfra af en lastbil der ville køre over for det samme røde signal jeg holdt stille for.

Jacob
Annonce
Vi har jo adskillige gange her i den igangværende fimbulvinter måttet lægge øren til, at nu er den og den hovedfærdselsåre lukket pga en lastvogn, som har lagt sig på tværs osv.
Jeg har selv ejet og kørt lastvogn for år tilbage, og jeg kender rigtig udmærket den følelse af, at man er lidt vejens konge, når man sidder højt hævet over alle andre, og langt hen ad vejen går det jo rigtig godt, selv om det er vinterføre og snasket, ja faktisk føler man sig usårlig, lige indtil det så alligevel begynder at smutte.
Alene det at bakke ud af garagen, og der ligger sne, er det helt utrolig så lidt sne, der skal til, før man ikke kommer videre, selv med nye dæk og spær. Så kommer man noget "ned på jorden", og finder ud af at man alligevel ikke er konger over noget som helst.
Jeg har ikke noget horn i siden på vognmandsbranchen, men det kan gøre mig en del traurig at opleve at man ustandseligt bliver overhalet af lastbiler som aldeles ikke nedsætter hastigheden på snedækkede veje. Ikke alene bliver man totalt overdænget af smat, så man er helt og komplet blændet i flere lange sekunder, men skrækken for om den overhalende lastvogn pludselig tumler rundt, meden man er i farezonen, kan godt fremtvinge nogle uvenlig tanker.

Den med at man som chauffør har travlt osv gælder bare slet, slet ikke, og slet ikke på bekostning af mit og andres liv og helbred. Alle undskyldende forklaringer fra fyren, der dræbte de 3 stakler i bussen, kan stikkes derhen, hvor solen ikke skinner.
Jeg må medgive, at jeg troede at man også havde tempo 100 på påhængsvognen i stil med campingvogne, men det forklarer jo ikke at man skider på alt og alle og høvler med 99 km/t på sneglat vej, og mod passagerernes advarsler!!
Ham her er så ikke den eneste, der giver faen i den regel omkring påhængsvogn, har jeg hæftet mig ved. Og især med påhængsvogne er ens manøvremulighed ikke ligefrem forbedret.

At der så er almindelige bilister, usikre og uøvede, der er så skræmte fra vid og sans, så de i myldretiden fører sig frem med 30-40 km/t på motorvej, er fuldt ud lige så tåbeligt.


Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm
jeg kan kun give dig ret

og med hensyn til bilister der køre så langsomt lige så snart de ser et snefnug
30 km væk burde for det første blive hjemme (formentlig også på sommerdæk) da de
er langt farligere i trafikken end de fleste andre
men det problem opstår i bund og grund udelukkende på grund af at de er skrækslagne
for bilen og det at køre den. Selv om sommeren er de ekstrem farlige i traffikken
men hvis ikke der var så mange kørelærer der udelukkende gik efter ussel mamon
så ville vi have de problemmer mindre i traffikken at slås med
og lad nu være med at overfalde mig alle sammen for jeg ved godt at der er andre
f..... i trafikken og jeg laver også fejl hver dag (køre 100-150 tusind km om året)

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Kan se på mit kørekort, at lastbilkort skal fornyes, når man bliver 50.

Nu skal jeg ikke forsvarre den ene eller anden, men mener at huske, at den gang jeg tog lastbilkørekort, at jeg fik at vide, at lastbiler kan køre mere sikkert på snefyldte veje end personbiler, da lastbilens vægt får presset dækkene ned på "tør" asfalt og dermed får lastbilen mere vejgreb.

Men ikke dermed sagt, at man bare skal køre som om vejen er sommer tør.
Skrevet af Mr Calle på 27 feb 2010 09:09
Kan se på mit kørekort, at lastbilkort skal fornyes, når man bliver 50.

Nu skal jeg ikke forsvarre den ene eller anden, men mener at huske, at den gang jeg tog lastbilkørekort, at jeg fik at vide, at lastbiler kan køre mere sikkert på snefyldte veje end personbiler, da lastbilens vægt får presset dækkene ned på "tør" asfalt og dermed får lastbilen mere vejgreb.

Men ikke dermed sagt, at man bare skal køre som om vejen er sommer tør.

Det er også rigtigt hvis hastigheden afpasses. ellers så "aqua" planer man på sneen. men ligger der bare en lille smule is så er man på røven.

Jacob
Jeg synes ellers nok vi i denne vinter har fået demonstreret med al ønskelig tydelighed, at lastbiler slet ikke er gode i vinterføre.
Der har været utallige situationer, hvor lastbiler er væltet, skredet ud og spærrer vejene i timevis.
En tungt lastet lastvogn, har en naturlig enerti, der får den til at forcere en hel del sne og smat, når den er i drift, men den kan ikke styre og bremse noget væsentligt. Jeg har selv haft lastbil og har måttet erkende, at det var et meget sølle køretøj i vinterføre, selv om der sad rigtig gode dæk på den. Så sent som i går, var jeg ude med min gamle Fordson Major og hjælpe en lastbil ud af naboens fårehegn.
På billedet man set hvordan:

Der skal ikke så meget til, før festen stopper:

Her har jeg trukket ham sidelæns for 4. gang. Blot en meget svag hældning på vejen, var nok til at han skred til siden og igen og igen landede inde i hegnet
En lastvogn er en ren klumpedumpe i sådant føre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis