køre for lidt på literen

Hej
Vi har købt en peugeot 307 2,0 hdi fra 2005 der står at den kører 19,4 liter i gennemsnit, men min mand kører 160km på motorvej hver dag gennemsnitskørsel 130 km i timen og bilen kører kun 12,5 km på literen er dette ikke alt for lidt ???????
Nina

Slank
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gennemsnitskørsel 130km i timen - det vil jeg også skrive på et forum :-)
Dvs han kører 150km i timen.
Hvis din mand sætter hastigheden ned til 90km/h kan det nok lade sig gøre.
Vindmodstand stiger meget kraftig når man kører så hurtig og motoren skal arbejde meget mere for at holde farten og det koster brændstof.
En diesel motor er en arbejdshest - jeg kunne ikke forestille mig at den fejler noget så hurtig. Osser den meget ud af udstødningsrøret?
Ps. jeg ved ikke om den oser men det må vi kigge på i morgen.
Nina

Slank
Som DLG er inde på, så spiller vindmodstand ved 130 en stor rolle.. Har man blæser, radio og andet el-ting til at kører, så bruger det extra brændstof. Den kan måske stå for højt i pumpen. F eks a sætte farten op fra 110 til 130, kan koste op til 20 % ekstra brændstof. Samt kørerstillen spiller også ind.

Det er sjældent at biler kører det på literen der står i papirene.. Min erfaring er, at man slet ikke kan sammeligne 2 forkskellige bilers brændstofforbrug, med samme str motor.. Selv indenfor samme mrk/model er der forskel. Og at de ofte kører mindre end der står.

Af de ca 20 biler jeg har haft, har det kun været dielsebilerne, der har kørt mere end det oplyste..


Ekstraudstyr som feks tagbøjler kan også gøre sit til at forbruget stiger.


hvor langt går den på literen i week-enden - til bageren eller svigermor?

 

Min svigersøn har en 1 år gammel 208 ( eller er det en 207) med samme motor som jeres, den køre heller ikke så langt på litteren som lovet.
Den har været på værksted adskillige gange, den ene gang næsten en måned, dog uden at det har hjulpen.
Der har været flere teorier, såsom mororstyring (som blev opdateret) partikkelfilter osv.
Men nu har svigersøn så selv funden ud af (i sensommers) at når det automatiske klimaanlæg slås fra køre den over 2 km længere litteren...
han køre ca. 100 km om dagen, uden småture, så den burde kunne holde det lovede...
Hej
Indtil videre tak for alle jeres svar.
Håber at nogle af dem hjælper
Nina


Slank

Jeg har en kollega, der købte en Peugeot diesel-hakker. Han var også lovet de godt 20 km/l, men fik ikke meget mere ud af dyret, end I gør.

Han førte en sag mod Peugeot Danmark og nu betaler de et vist beløb i refusion, for det fejlagtigt opgivne diesel-forbrug.

Om man kan sige at det kun er Peugeot der opgiver 90 Km/t forbrug i reklameøjemed, ... tja det ved jeg ikke.

Det med vindmodstanden er rigtigt. Min FORD Scorpio 2.3 Ghia, kører normalt 11 km/l, sådan ved blandet kørsel.

Da jeg for 2½ år siden boede i Tyskland, kørte jeg tit på Autobahnen, på tidspunkter og i områder med meget lidt trafik. Ved enkelte lejligheder kørte jeg med alm. læs og topbox, ca. 190 Km/t.
Så kører sådan en fætter 4 km literen


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis