Hårdt fladbrød!

Jeg har bagt noget fladbrød,det er gået meget godt,jeg har lavet dejen,og sat i ovnen i 30-40 minutter på 220 grader med varmluft ,men det eneste problem er at de bliver meget hårdt.
Er det nogen som ved ,at jeg jeg gør forkert siden brødet bliver uspiseligt.
med tak for hjælpen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt for høj varme og alt for lang tid til den temperatur. Prøv ved 170 og max 15 min.
Måske du skal helt ned på 10 min.
V.h.  Håndværkeren
Tilsæt også vand i bradepanden. På bagerierne har de 80% luftfugtighed i ovnen.
Men som håndværkeren siger har du for meget varme og tid.

Også hvis du bager med varmluft, bliver skorpen brændt hurtigere. Det er hellere ikke ligegyldigt om du bager i bunden eller på toppen af ovnen.

Mvh Adam
Så vidt jeg lige husker, så bliver de oprindeligt bagt som noget af det sidste i de Svenske stenovne. Hvis det altsået et Svensk Flätböd der er tale om, d.v.s. temperaturen er nået ned omkring de 120 + og brødet blev så langtids bagt. Men så er det også en dej uden hævemiddel, faktisk kun grov rug, grov hvede mel og salt. det giver noget der minder om vores knækbrød.
Er det derimod Tunbrød er det en anden opskrift.
Ellers må du anskaffe dig Meyers brødbagebog.
Den bager hustruen utalrige gode brød ud fra, med og uden surdej, langtidshævning og meget andet sært. Det er ikke bare lige!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det burde ikke være nødvendigt med en bog for at bage fladbrød. Har du set opskriften? :-)
- vand
- mel

Mvh Adam

Ps. Jeg har lige bagt et speltbrød og boller. Det smager og dufter godt.
Og smager endu bedre fordi man har selv bagt det:-)
Annonce
Mange tusinder tak for jeres gode svar.
Jeg bager på bunden af en pladeovn og ikke stenovn.
Jeg ville så gerne bage noget brød som er som sagt flad og blødt,men det var så svært at opfylde det sidste krav.
Men jeg køber mit mel hos netto,jeg tænkte at det må være noget med dents kvalitet at gøre.
Næste gang skal jeg nok eksperimentere med lavere temperatur og kortere tid i ovnen.
Til Adam:Min kone (også mig) mener at de brød ser meget flot og lækre ud,så velbekommen:-)
Tak.

En bager har fortalt mig en gang at i Aldi har de mel med meget højt protein indholdt. Det skulle være det bedste at bage med - og billigt.

Mine boller har fået 30 min ved 200 grader og brød 40 min. Uden varmluft.

Mvh Adam
tak Adam!
Jeg tænkte ,at du fortæller mig at hvordan du laver din dej(blandingen af mel,gær) og ælding af dejen ,så kan jeg lære også noget .
mvh mede
Lunkent vand skal tilsættes gær og røres rundt, så skal der lidt salt i og så mel til sidst. Så skal det æltes til man få sved på panden:-) og ind i køleskabet natten over med husholdning film på, så forsvinder noget at gær smag og brødet bliver lidt surt - det er godt.
Du skal hellere ikke give for lidt salt, ellers smager det af mel - ikke godt.

Så trykker jeg dejen sammen og laver en pølse, tænder pæren i ovnen - som giver ca 30 grader og lægger pladen med dejen ind med et viskestykke på, til efterhævning.
Når den bliver 2 gange større, tager jeg dejen ud, (dejen må ikke stå i træk - den kan falde sammen) tænder ovnen og når den når de 200 grader skal dejen ind.
Jeg er ikke en bager, bare en glad amatør:-)

Mvh Adam

Der var måske lidt for meget "drys" på men smagte godt for et par uger siden.

Det værste ved hjemmebagt brød er, at lige pludselig så er det pist væk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis