Indbygnings garderobeskab

Jeg har planer for at lave mig et indbygnings garderobeskab.
ca 150cm dybt, 254cm højt og ca 340cm bredt. den store dybde så jeg kan udnytte den bagerste halvdel som pulterkammer.
Noget siger mig jeg får problemer med dørene. jeg har overvejet flere forskellige løsninger og er kommet frem til at det letteste må være at lave skyde døre og benytte noget MDF plade som døre. for at kunne lave størst mulig åbning har jeg tænkt på at hver dør får sin egen skinne. så derfor:

Hvor finder jeg nogle gode skinner og beslag hvor det ikke koster 600kr per dør

Hvor funder jeg nogle "paprørs propper" jeg kan nedsænke i pladerne og kalde dem for håndtag ?

Store flade plade døre er kedelige. Jeg har læst lidt om overfræsere, brug af skabeloner og kopiringe. Jeg har det ikke og har kun prøvet sådanne en ca 120cm.
Det kunne være FEDT om man kunne få lavet noget dekorativt. eventuelt et mønster man kan finde på nettet eller af en lokal kunstner.

Jacob
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Jeg har stået i samme dilemma og jeg fravalgte de store skydedøre. Dem havde vi tidligere haft i et andet hus, og jeg var ikke særlig imponeret af dem.

Derfor valgte jeg den viste løsning med en slags walk-in closet som det ses af billederne.
Rent pladsmæssigt havde det nok været mere fornuftigt med skydedøre, men i virkeligheden giver den valgte løsning ikke problemer.

Over hanebjælkerne ligger så min dårlige samvittighed, nemlig de sidste lister. Der har de ligget godt i en del år.


Med venlig hilsen
ktm

 

Skinner og ruller kan bla. fåes hos din lokale trælast.
I topen kører de bare i en slidste, og i bunden på hjul som stemmes ind i lågerne, lavede det for et par år siden for en kunde, og blev faktisk også.

De paprørs propper du snakker om, kan bla. fåes i plast, messing og stål.

Hvis du vil fræse det direkte i en MDF plade, skal du huske at vælge en plade med lidt gods i.

Det nemmeste er faktisk at kombinere lister og tynde plader med profiler, som så limes direkte på døren.

Skal det fræses så er det kun fantasien der sætter grænser, men husk at alt fræsearbejde forgår med skabeloner, og/eller rette kanter/skinner for et flot resultat, og disse skabeloner tager også tid at lave.
OK tak. jeg havde nu tænkt mig at døren skulle hænge i ruller frem for at køre på dem. Men så kan jeg jo lige så godt fræse ud til et par store kugle lejer i bunden og lade den køre på dem. fræse en rille ned i underlaget og lægge en stål skinne.
Jeg er klar over at store skyde døre ikke imponerer men de er bedre end alternativet. så som et walk in closet. Det er jeg ikke nok under tøflen til at kunne finde ud af at lave. ;-)

Vedrørende dekoration, fræsning og skabeloner. så skal jeg enten købe nogle ekstra lange plader eller selv forlænge dem. jeg havde tænkt mig at gøre det efter princippet om at lave fingre i to plader og så lime dem sammen. Dekorationen må nogle der kan det stå for.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis