Værktøjs tabeller

Hej Alle
Jeg har på nettet, ledt efter nogle værktøjs tabeller, så man ved hvilke hastigheder man skal køre med ved de forskellige værktøjer, men desværre uden held.

Er der nogen som ligger inde med sådanne tabeller, som har lyst til at dele dem med os andre.

Det jeg er på jagt efter er en tabel som man evt. ved et 4 mm fræser kan se hvilke omdr. og fremføringshastighed den skal køre med ved. evt. blødt eller hårdt træ.
Findes en sådan tabel mon?.

Hilsen
Finn
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Finn.
En sådan tabel vil du ikke kunne finde på nettet, kun formler.Prøv at google "skærehastigheder" og klik øverst på linket "Frylunds Fagteori".
Skærehastigheden for træ står der ikke men det er jo blødt som flamingo.
Prøv at kør med en omdrejning på 3000-4000 omdr/min og en skærehastighed på 200-300 m/min, så går det ikke helt galt. (brug sikkerhedsbriller)  

Med venlige PILSNER
Mads

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Hej Mads

Tak for svaret, men det du henviser til er skærehastighed (pereferihastighed),

Det jeg mangler er feks. et 4mm fræser køre 12000 omdr i blødt træ, hvad skal fremføringshastigheden så være, eller hvis omdr. er 8000, hvad skal fremføring så være.

Kan ikke forstå at der ikke burde være nogle tabeller over sådan noget.

Hilsen

Finn

Kunne man ikke køre forbi en teknisk skole og spørge. De har cnc maskiner idag.

Mvh Adam
Gefülen & lyd, er i det fleste tilfælde selv det bedste tabel overlegen.

Da man ikke kan regne 100% med dem, pga det kan variere fra maskine til maskine.
hej FMW
nu har jeg kun kendskab til håndoverfræser og der siger man at i princippet så hurtig så mulig (med forbehold)
hvis du tager din 4mm kan den godt kører med f.eks 24000 o/m og jo større fræserhoved du sætter på
skal hastigheden tilsvarende sættes ned
når du bruger den i træ skal du flytte fræseren forbi træet med en hastighed så du undgår brændmærker hvilket kan være
svært på hårdtræ men med lidt øvelse og sandpapir er det ikke det store problem selv med rundsav kommer der brændmærker
og lad nu være med fræse fuld dybde med det samme tag det af 2-3 gange eller flere hvis det er et stort fræserhoved
og sidste gang tager du kun max. ½mm så har du mindst pudsarbejde
og der er masser af muligheder på nettet for at finde de oplysninger om hvordan man indstiller skære hastigheden
du skal bare bruge ordet woodworking så skal du bare se løjer men første sted du burde se er løjerlig nok youtube
søg woodworking eller woodworkingtips så dukker der mange gode clip op
kik efter tip om hvordan man bruger en router derefter overføre du bare alle oplysninger du får til en cnc da man til overfræseren
har lavet cnc maskiner

håber dette hjælper dig videre

Dennis

ps. hvis ikke har jeg et par andre links i baghånden

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis