Gulv 1sal

Hejsa

Jeg er ved at lave Gildesal/opbevarings rum på 1sal i en tilbygning.
jeg har et 60m2 u-udnyttet rum til sagen, nu er jeg så lidt i tvivl om gulvet.
Der ligger lige nu høvlet fyrtræs brædder, uden fer-not så hvis man træder "rigtigt" så synker brættet lidt, og det er meget grimt (har være åbent loft før).
jeg har tænkt mig at lade det gamle ligge, så idag er der i etage adskillelsen: loft, bjælkelag med isolering, fyrtræs brædder.
min plan er at ligge et billigt laminat-klik gulv da det jo ikke skal bruges hverdag og iøvrigt ikke skal ligne en halv million... hvis man forstår
det eksisterende gulv er relativt jævnt, men ikke jævnt nok til bare at ligge et klikgulv direkte oven på.

jeg har 3 planer men i tvivl om hvilken er "nok"
plan 1: eksisterende gulv, 15mm flamingoplader, laminat gulv
plan 2: eksisterende gulv, 22mm gulvspånplader(fer-not), skumdug, laminat gulv
plan 3: eksisterende gulv, 22mm gulvspånplader(fer-not), 15mm flamingo, laminat gulv.

1 er billigst/letteset men måske for lidt, vil i princippet gerne spare de 3-4000,- til spånplader.
3 er måske overkill (flamingo koster godt nok ikke ret meget)

PS: burde jeg ligge dampspær i gulvet også ? i så fald i hvilket lag ?

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke lægge de 15 mm flamingo, idet jeg ville være bange for at det vil gøre gulvet gummiagtigt, specielt hvis der skal udføres kosakdans og lign. af 20-30 personer.
For at få noget mere fasthed og bæreevne, ville jeg lægge et rigtigt trægulv f.eks. ca 20 mm fyrretræsgulv, som af og til fås til fornuftige penge.
Det gjorde jeg selv, da jeg er erkendte at mit gulv gyngede lidt rigeligt pga stor afstand mellem de bærende bjælker. Et lag gulv mere, giver en kolossal meget bedre fornemmelse, men der skal skum imellem for at undgå, at det knirker, samtidige med at det dæmper lyden.
Jeg har ingen erfaringer med laminatgulv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja så afgjort plan 2...
mvh jens
Løsning nummer 2 er klart den bedste, og vil give det mest stabile underlag.

Og er rummet nedenunder opvarmet, skal der ikke benyttes damspærre.

takker for svar !! plan 2 bliver det
regner med at lægge spånplader som "svømmende gulv".... bør jeg ligge skumdug mellem det gamle gulv og spånpladerne ?? tænker på om der evt kan opstår klappelyde

rummet under er uopvarmet så jeg regner med dampspær (det vil måske også tage klaplyde lidt)
jeg har dog læst lidt rundt omkring og nogle steder står der man SKAL bruge dampspæ,r andre steder står dem man IKKE må da det gulv under er er organisk (råd fare).... så man kommer lidt i tvivl

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

nr 2 !
hvis det er et tyndt klikgulv må man ikke altid ligge skum under så bliver det for svømmende.
så se fabrikantens anvisninger af det gulv de køber inden du ligger skum ud.

Nogle af dem har også et pap lag under sig. Og så er det bare på det oven på spunpladerne - det dæmper rigtig godt.

Når du skal monterer gulvspånplader så husk og køb noget godt lim og lim alle samlingerne samt ned mod de gamle spær.
Ved ikke om de altid har det men dem vi købte havde dobbelt fer og not og de dur sq bare nemt at sidde sammen og ikke et eneste sted det knager.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis