Forlænge ledning på 12 volt møbelspot

Hej

Jeg er i gang med at renovere et rum i min kælder.
I den forbindelse har jeg købt nogle 12 volts møbelspot som jeg vil bruge til belysning i loftet. (Det er typen med 20mm hus.)
Planene var at jeg så ville have et rør lige over loftet hvor jeg kunne skubbe ledningen igennem fra spottet.
Jeg vil så skjule transformateren i et skab, jeg er dog kommet ind i det problem at ledningen fra spottet kun er ca. 3 meter langt, og hvis jeg skal have lys i begge sider af rummet, så skal nogle af ledningerne forlænges med 3-4 meter.

Må man det?
Synes at kunne huske at det måtte man ikke tidligere.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke tilladt at modificere spotsene. Det kan ikke siges ofte nok. Fabrikanten har fået sættet godkendt og du kan lovligt sætte det op, forudsat du følger anvisningerne. Ændrer du noget ryger godkendelsen! Derud over er der de praktiske følger, såsom den spot på den længste ledning vil lyse svagere end resten. Så kan der være noget med elektroniske trafoer ikke kan klare mosten.

Hvis spotsene har 3m ledning er du begrænset til max. 6m imellem yderste spots. Men så har du vel også over 1 meter imellem spotsene, hvilket kunne give et noget "pletvis" belysning. Man kan ofte overkomme problemet med længden ved at dele spotsene op, og bruge en ekstra trafo. Det kræver dog ofte et ekstra tilslutningssted, hvilket elektrikeren lovligt kan fremtrylle.
Tak for svar, så huskede jeg ikke helt galt

De extra tilslutningssteder er intet problem at få lavet, problemet er at jeg kun har mulighed for at skjule trafo'erne i den ene side af rummet, og rummet er ca. 2.5 meter bredt.

Men jeg må nøjes med at have spot i den ene side af rummet, og så får jeg lavet et par ekstra loft dåser i den anden side af rummet, så kan man altid sætte en lille spotskinne på der
Hvis du er ved at lave et sænkeloft, kan du jo lave et aftageligt panel til at skjule transformerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis