renovering af 1. sal gulv og gips.

Hej.
Jeg skal igang med at lave 1. salen på et gammelt hus. men er lidt i tvivl om hvor jeg skal begynde. der skal sættes gips op på vægene. men gulvet skal selvfølgelig også rettes op.
Afstanden mellem spærene er 90 cm der skal også laves værelser.

Mit spørgsmål går på, hvad er nemmest at starte med.. Skal jeg rette gulvet først så ligge mdf plader på , og så lave vægge, skillevægge mm?

Ved opretning af gulve overvejer jeg vad der er bedst om jeg skal ligge strøer på langs med en afstand af 60 eller og jeg skal gøre som når man retter spær, og skrue en lægte på siden af spærene? og hvis det skal være sidst nævnte hvad gør jeg så for ikke at få så stor en afstand mellem spær?

På forhånd tak.
Karsten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du starter med gulvet.

Er det meget skævt, så skyder en spærtræ eller støbeforskalling på siderne af spærene, så de danner en jævn og ret flade.

Skal du have et dækparkett eller tæpper på gulvet efterfølgende, skal der monteres mellembjælker også, disse monteres mellem veksler som sættes alt efter hvor kraftigt dimension du montere af mellembjælker, er det 145 mm spærtræ, kan de godt monteres med op til 3m meller veksler, og stadig give et fornuftigt stift gulv.

På gulvstrøerne monteres enten fuldlimede gulvspånplader eller krydsfiner, og ikke MDF da dette slet ikke er egnet til formålet.
Jeg ville selv benytte gulvspånpladerne, da disse er endenotet og de fleste kan derfor kan lægges med flyverstød.

Når gulvet er lavet ville jeg så opsætte lofter samt lukke skunk, gavle og skråvægge, og til opsætte skillervæggene.
På denne måde har man nemmere ved evt. af nedtage eller flytte nogle vægge senere, da skunk, skråvægge og loft er gennemført bagved væggene.
tak for de gode råd....
Mente også gulvspånplader.

Skal du have et dækparkett eller tæpper på gulvet efterfølgende, skal der monteres mellembjælker også, disse monteres mellem veksler som sættes alt efter hvor kraftigt dimension du montere af mellembjælker, er det 145 mm spærtræ, kan de godt monteres med op til 3m meller veksler, og stadig give et fornuftigt stift gulv.

På gulvstrøerne monteres enten fuldlimede gulvspånplader eller krydsfiner, og ikke MDF da dette slet ikke er egnet til formålet.
Jeg ville selv benytte gulvspånpladerne, da disse er endenotet og de fleste kan derfor kan lægges med flyverstød.

Kunne dette måske uddybbes en smule, er ikke så meget inde i fagsproget?
prøv evt. at se denne tråd..

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/96920/afv/topic

der er en ret god tegning.
super godt mange tak, glæder mig til at komme igang..
Ellers kan du se hvordan man for forstærke samt montere mellembjælker i etagedækket.

Renovering af 1.sal
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis