Gulvarme med vand

Jeg skal til at hugge gulv op i et kælderværelse og derefter støbe nyt. I denne sammenhæng ville jeg gerne lave gulvarme samtidig. Jeg er klar over at jeg nok ikke selv skal slutte det til, men jeg vil gerne gøre klar til det og købe komponenterne til det.
Jeg kan se man kan købe nogle plader hvor der er fræsede riller til flexrørene, er de nødvendige?
Gulvet er på ca. 15 m2.
Det jeg godt kunne tænke mig var en "komplet" indkøbsliste til gulvarme delen!

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De alu plader du omtaler, er ikke til nedstøbning i gulvet. Og så vidt jeg forstår så vil du hugge det gamle gulv op og støbe et nyt. I sådan et gulv skal der jern i, og almindeligvis bruges Rionet hvorpå Flex rørene bindes fast på inden støbningen. Men for at det kan betale sig med gulvvarme, skal der isoleres grundigt under betonnen.

V.h.  Håndværkeren
Her kan du foreksempel se hvad du skal bruge (behøver ikke at købe fra dem). Jeg har lagt alupex rør i beton, først 30 cm isolation under, rionet (med afstandsstykker under, så 16/2 mm Alupex (nogen bruger pex 20mm), så 10 cm beton over.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/gulvvarme-wavin-5435c1.html

På hjemmesiden til wavin kan man se lægningsprinsip, det er faktisk skidelet at lægge!!
Tak for kommentarene. Naturligvis skal der iosleres når der er gravet ud. I rummet er der nu to radiatorer, disse skal naturligvis ned. Men det betyder jo at jeg har to rør i rummet som jeg vel kan bruge??? Eller hvad? Jeg kan se der er noget der hedder en shunt, hvad er det? Kunne man ikke "bare" sætte en trådløs termostat på røret? Rummet som skal have gulvvarme er lige ved siden af rummet med fyret.
Hej
I stedet for traditionel "tung gulvvarme", kan du med fordel lave "let gulvvarme".
http://www.byg.dtu.dk/upload/centre...g-r063.pdf (læs fra side 14)

Tung gulvvarme: Slanger er støbt ind i betondække som giver meget gods at opvarme (hele betondækket). Lang opvarmnings- og nedkølingstid, og holdes derfor på en kontrant temperatur døgnet rundt, en radiator der altid er på. Ved ønske om ændret temperatur, skal reguleres ved at åbne et vindue eller tænde for supplerende varme
 - eneste fordel er, at det kan virke, som varmelager, hvis dit opvarmningssetup understøtter varmelager

Let gulvvarme: Lægges ovenpå isolering med et trykfordelende lag over (parket, trægulv, gulvplader el. lign). Udføres lidt forskelligt afhængigt af om der skal klinker, parket, massiv træguld, linoleum el. lign.
 - fordele er knyttet til den lille masse, der skal opvarmes. Dvs. hurtig op- og nedkøling og du kan bruge gulvvarme til at regulere rummets temperatur uden supplerende varmekilde. Ved mindre masse får du også en mindre varmeveksler hvilket giver mulighed for lavere fremløbstemperatur i gulvslanger (godt for økonomi ved direkte el, VP el. lign.).

 --
Let gulvvarme bryder med den traditionelle idé om hvordan gulvvarme laves (støbt i beton), men giver en bedre komfort og bedre økonomi. Det er bare svært at vende den tunge skude, der traditionelt taler for "tung gulvvarme"

Jeg har netop lavet "let gulvvarm" i små 100m2 stueplan af hus. Jeg brugte EPS-plader, som jeg selv rillede spor i til slanger+varmefordelingsplader og parket direkte ovenpå. Jeg har fået mulighed for rumtermostater, som regulerer gulvtemp. Det er kun muligt pga. den lette konstruktion

Der er masser af gode måder, at isolere en kælder på til brug for let gulvvarme. Du vil nok have klinker eller vinyl på gulv, da det er en kælder? Eller hvad havde du tænkt dig på gulvet?

Her er et eksempel på isolering/støbning af gulv med plads til tynd isolering med let gulvvarme øverst:
http://guiden.rockwool.dk/konstrukt...?page=1817
Hejsa

Jeg skal også igang med at lave nyt badeværelse på 1.sal og er også faldet for løsningen med en let konstruktion, nemt at have med at gøre.
Mit badeværelse bliver på 20 kvm. jeg er dog lidt i tvivl om: skal der noget suplerende varme til i form af en radiator, hvilket liggemønster af slangerne skal man vælge, og skal man lægge 2 kredse eller er 1 kreds tilstækkelig for at få en jævn varme fordeling.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis