Behandling af hanebånd

Efter godt 1½ år pause på 1.salen skete der sku lidt i dag, vi besluttede at komme igang med at få malet det sidste så det kan lægges gulv, og undertegnet kan få taget sig sammen til at lave trappen til 1.salen.

Har dog ikke lavet en trappe i godt 10 år, så jeg komme nok til at klø mig lidt i nakken når jeg går igang....

Hanebåndene på 1.salen fik jeg skåret i Douglas på savværket hvor jeg stod i lære, og de har sidde ubehandlet på 1.salen lige siden, satte en af lærlingene til lige at overflade slibe dem i dag med giraffen, og er sku kommet i tvivl om det jeg skal nøjes med at give dem olie, og derfor fremhæve træet, eller om jeg skal give dem lidt lysere olie og derved dæmpe dem lidt.

Hvad ville i gøre ?

Give dem rå olie og derved give dem mere liv og mere markeret i træet.

Eller give dem noget hvis pigmenteret og derved dæmpe dem lidt... ?





Efter godt 1½ år pause på 1.salen skete der sku... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Også fik de lige en gang olie.

Det pyntede sku noget på dem, at træet lige blevet trukket op i dem igen.

Så nu er det tid til at få bygge den nye trappe, det meste er efterhånden skåret op, så skal have dem pudset af, monteret kiler på vangerne, og lakeret en masse trin...

Det ser flot ud!

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
På det øverste billede, ser det ud til, at det forreste hanebånd er mere hvidt end dem længere tilbage og at de så er lidt forskelligt behandlede.
Er det billedet der snyder, eller er der en anden forklaring?

På billde nr 2 fra oven, hen over trappen, ser det ud som om det er en vinkelbygning, der støder til. En sådan samling af 2 fløje, har jeg fået omtalt som en "dome". Har det noget rigtigt i sig?

Jeg holder meget af en sådan 1.sal!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er fordi der er jeg begyndt at smøre dem med olie, så det er kun kanterne på de bagerste der har fået, samt det ene hanebånd har fået på forsiden, det sidste billeder viser hvor det hele er smurt.

Jep, det er en vinkelbygning, den er sammen bygning med skjult vekseler og hjemme forstærket kel/sammen skæring, tog godt nok langt tid, og masser af spærtræ samt krydsfiner for at få flytte alle de krafter, men ville jo også have fjernet alle 5 spær der stod mellem bygninger....

Den vinkelbygning af også uden nogen som helst hanebånd, får lige taget nogle billeder af det også...
Her et par billeder der viser den anden vinkel, og sammenbygningen.



Her ses trappe hullet i hjørnet, og trinene til trappen jeg er ved at lave.



Her ses sammenbygningen af de 2 bygninger



Her ses hvordan 1 salen uden hanebånd ser ud.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bengun har du kun givet dine vægge filtgrunder?

Det er jo smag og behag,- og meget an på hvad der kommer ind af møbler. Umiddelbart, vil jeg mene det ser mærkeligt ud med hanebjælker i råt træ, når der f.eks ikke er listeloft/skr listeloft. Jeg ville som det mindste nok i hvert fald hvid pigmentere dem

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg er af den mening at de bør fremstå og ikke gå i klinch med de hvide vægge, så de til dels smelter ind i hinanden - der skal være noget til at bryde. Jeg synes det ser flot ud. For mit eget vedkommende, da jeg lavede min 1 sal, bejdsede jeg dem og lakerede dem - det bejdse lort smitter af på alting! Det ser super flot ud set i forhold til de hvide vægge. Trappen jeg fik lavet, blev en lige løbstrappe med hvisde vanger og mahogni trin. Så den mørke træ glød gik igen med hanebåndene.



Ja, bejdse sviner helt vildt.

Men ser godt ud når det er klaret.

Utroligt hvad det giver at hanebåndene lige bliver fremhævet.
Hold da helt op for et flot resultat du har opnået! Tillykke med det!

Hvis du finder på at bejdse skal du bare lige være opmærksom på at det er point of no return! Bejdsen går så langt ind i træet at du ikke kan få det fjernet igen, hvis du skulle fortyde.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk



Vore sammenbygninger ligner hinanden en hel del, men udført noget forskelligt.

Min sammenbygning blev jo ikke helt så stilren som din, Koluda, men jeg kan love for, at det alligevel tog meget lang tid at planlægge og udføre og ikke mindst at sætte gips på, og få alle de udvendige hjørner bare nogenlunde.

Jeg snød så for at lave udveksling og lod mine spær stå, men de tillod jo også en udmærket passage ind til sidebygningen.
De gamle spær blev forstærket lige som de øvrige, og så blev de klædt ind, da de bestemt ikke var særlig kønne.

Jeg valgte så at lave mine hanebjælker i matching colour, bare for at være på tværs!


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også