Behandling af hanebånd

Efter godt 1½ år pause på 1.salen skete der sku lidt i dag, vi besluttede at komme igang med at få malet det sidste så det kan lægges gulv, og undertegnet kan få taget sig sammen til at lave trappen til 1.salen.

Har dog ikke lavet en trappe i godt 10 år, så jeg komme nok til at klø mig lidt i nakken når jeg går igang....

Hanebåndene på 1.salen fik jeg skåret i Douglas på savværket hvor jeg stod i lære, og de har sidde ubehandlet på 1.salen lige siden, satte en af lærlingene til lige at overflade slibe dem i dag med giraffen, og er sku kommet i tvivl om det jeg skal nøjes med at give dem olie, og derfor fremhæve træet, eller om jeg skal give dem lidt lysere olie og derved dæmpe dem lidt.

Hvad ville i gøre ?

Give dem rå olie og derved give dem mere liv og mere markeret i træet.

Eller give dem noget hvis pigmenteret og derved dæmpe dem lidt... ?





38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo i sidste ende smag og behag.
Men når du nu spørger direkte så kan jeg godt lide upigmenteret olie, så kan man virkelig få det bedste frem i træet, men det bliver mørkt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, men det er jo også meget arbejde at lave synlige hanebånd for så at skjule dem.

Havde faktisk også overvejet bare at give dem en gang linolie, så træet lige gløder op engang.

Kæresten ville faktisk bare male dem hvide, hvilket jeg har nægtet...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Under alle omstændigheder ville jeg give dem en eller anden form for behandling, så de ikke bliver mørke. Jeg er selv blevet meget glad for at bruge interørlak. Selv i mine seneste garager får alt nyt, indvendigt træværk interiørlak.
Jeg synes det er så umådelig trist at se på gulnet/mørkt træ.

Det er dog rart at se, at selv en proff. kan gå og smøle med færdiggørelse af egne projekter, ud fra devisen: Egen lykke er udmærket, men andre ulykke er ikke at foragte!

Med venlig hilsen
ktm

 

Helt enig, jeg er også selv glad for oliens egenskaber med at fremhæve glæden i træet.

Men de vil med tiden blive lidt mørkere af det, de har pt. siddet i godt 8 år, så en mindre afslibning med giraffen lysnede dem også lidt op, men så meget er det faktisk ikke de er blevet mørkere over de sidste 8 år ubehandlet altså.

KTM:

Ja, det har vist hængt lidt i bremsen for længe, så må hellere se at komme videre.

Grunden til det ikke blev lavet færdigt deroppe, er nok at så snart det er ved at være klart til gulv deroppe, skal jeg jo også lige have lagt klinker i trapperummet + bryggerset, samt lavet en opsadlet trappe, hvilket jeg her efter over 10 år siden sidste opsnørret trappe nok ikke lige laver i løbet af en formiddag, men bliver da sjovt at lave igen, det er jeg ikke i tvivl om....

Der findes jo også færdiglavede ståltrapper i handelen!
Så slipper du for den omstændelige opsnøring osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hey dejlig loft rum du har fået lavet der.
Hvad har du tænkt dig der skal ske med gulvet, tror jeg ville prøve om jeg kunne remme samme udsene som det.



mvh nic:o)
Hej.
Jeg er tømrer og har en lidt erfaring med hanebånd. Tit vil kunderne havde synlige hanebånd men når de først får givet dem olie eller maler dem hvide bliver de kede af det.
Det jeg har størst erfaring med er at folk maler dem en en sort glans 50, så de skinner lidt. Selvom det er et lille rum med sorte hanebånd, bliver det ikke for mørkt, de bliver bare fremhævet.
Min stemme: Så flot en åretegning skal da fremhæves!

Hvis væggene skal være lyse (hvide) så tror jeg at en oliebehandling vil være flot og fremhæve træet, hvis væggene ikke skal være hvide (en eller anden form for mørk farve) kunne en hvidpigmentering blive vejen frem for diskret at fremhæve træet.

/Hideout


 

Væggene skal være hvide, og gulvene bliver 3stavs parket hvidepigmenteret ASK så tænkte også på at give hanebåndene denne tur, men det vil gøre dem mindre synlige i forhold til hvis de fik en gang olie.

Skrevet af ktm på 12 feb 2010 08:11
Der findes jo også færdiglavede ståltrapper i handelen!
Så slipper du for den omstændelige opsnøring osv.
Jep, ved godt du kan leverede både trapper i både stål og træ, men en simpel 1/4 sving trappe med asktrin koster en krig, så valgte i stedet for at smide pengene på 7 stk 40mm bordplader i ask, som giver både vanger som skal males hvide, og trinene som skal have et par lag hvidtpigmenteret lak.

Selvom man sikkert siger det gør jeg aldrig igen når man først er færdig med den...

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også