Nilan comfort 300 top ec

Jeg skal have installeret et ventilationsanlæg og er af flere blevet rådet til at købe et Nilan comfort 300 top ec anlæg.
Når man kikker rundt på nettet ser det ud til at alle forhandlere har indgået en prisaftale da alle annoncerer med næsten samme pris.
Er der nogen der ved hvor man køber et sådan anlæg til en god pris

/John

/John Jensen

Jeg skal have installeret et ventilationsanlæg og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er anlægget indkøbt og det store rørarbejde venter forude. Er der et sted man kan se, eller er der nogen der ved hvor mange ind- eller udsugningsventiler man max kan/bør koble på et 125mm rør og på et 160mm rør.

/John

/John Jensen

Jamen god fornøjelse. Rørarbejset er meget sjovt/let. det er som at samle lego næsten. Isolering er det mindre sjove. men sørg for at få isoleret inden det bliver for varmt på loftet.
Hvad har du købt og fik du det til en god pris?

Jeg har selv koblet 5 skt ø100 indblæsningsventiler på et 160 mm rør. det er ingen problem med hverken støj eller luftmængder.

Steen
Jeg købte et comfort 300 EC med fugtstyret CTS 600 styring og vandbåret varmflade
Alle rør og øvrige løsdele køber jeg på DBA og guloggratis, der kan de findes til under halv pris
Grunden til jeg spørger er, at af monteringshensyn vil det være nemmere for mig at dele de 2 stk 160mm hovedrør til ind og udsugningsventilerne i 4 stk 125 rør, 2 udblæs og 2 indsugning, et sæt lagt på langs i hver side af loftrummet. Der vil i så fald komme 2 loftventiler på hver 125mm rør.

/John

/John Jensen

Der er ingen problem i at tage 2 ventiler ud af et 125mm rør. jeg går ud fra du bruger 100mm ventiler i loftet. Men husk at lave rørføringen så enkelt så muligt med hensyn til isoleringen. og husk god plads omkring rør.
Ok, det er nu 125mm ventiler. De var monteret af den tidligere ejer som berettede at det var for at minimere støj fra ventilen, selv om anlægget kører for fuld skrue

/John

/John Jensen

Annonce
Det er også rigtigt. Men 125 mm er meget svære at justere til rigtig luftmængde med mindre du har meget store rum.
ok, men det er den størrelse der var monteret og det står ikke lige til at ændre.
Mht lyddæmpere, er det kun på indblæsning eller kun på udsugning eller er det på begge typer de monteres

/John

/John Jensen

Du skal have 3 lyddæmpere på 160 mm hovedrørene så tæt på genvexen så muligt. Der hvor anlæget suger den friske luft ind udefra behøves ingen.

på 125 mm rørene til indblæsningsventiler skal du have lyddæmpere på til værelser og soveværelse. altså de rum man sover i.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis