Nilan comfort 300 top ec

Jeg skal have installeret et ventilationsanlæg og er af flere blevet rådet til at købe et Nilan comfort 300 top ec anlæg.
Når man kikker rundt på nettet ser det ud til at alle forhandlere har indgået en prisaftale da alle annoncerer med næsten samme pris.
Er der nogen der ved hvor man køber et sådan anlæg til en god pris

/John

/John Jensen

Jeg skal have installeret et ventilationsanlæg og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg går ud fra at du hænger din Nilan indenfor klimaskærmen i baggang eller lignenede, og hvis det er muligt er det bedst at føre rørene under isoleringen, men det er sjældent muligt i eksisterende huse.

Det normale er at føre rørene nede i isoleringen, og så fylde ud med granulat omkring, derefter en god lag isolering over igen (min 100 mm).

Løsningen med at hænge rørene frit i tagrummet er ikke så god, da varmetabet bliver væsentligt større på den måde.

Jeg har masser af rør oppe på loftet og der er ikke varmetab af betydning. Bare rørene bilever isoleret med 50 mm dvs et ø100 rør bliver ø200 mm.
Jeg kan overhovedet ikke høre min. Den står på loftet på en flamingoplade 60 mm tyk og ovenpå den en træplade.
Planen er at den skal hænge på en væg lige ovenfor klimaskærmen og rørene derfra skal føres på langs i isoleringen med efterfølgende tykt lag isolering ovenpå. Efterfølgende vil jeg isolere grundig rundt om Nilan boksen. Dampspære bliver derved kun brudt ved ind- og udblæsningsventilerne. Og da alle ventilerne allerede var monteret da jeg købte huset skal jeg ikke bekymre mig om den del. Så er det udelukkende vand til- og fra varmefladen der skal igennem dampspæren.

/John

/John Jensen

Hej,

Har lige fået monteret et Nilan comfort 300 med 602 styring (fugt styret)
Det kører kanon. står på loftet og kan slet ikke høres i huset. kan kun anbefales.

Med hensyn til at hænge anlæget på en mur, skal du passe på lyden. der er chance for at lyden fra anlæget (der er lidt "rumlen") ikke fårplanter sig gennem murene i huset. prøv om det er muligt at stille den på de skum klodser som nilan har. det gør mit anløg og det kan som sagt ikke høres. Jeg har hørt om andre der har kunne høre anlæg der har været montrert direkte på væg.

Fugt styringen er kanon. anlæget måler på det foregående døgns gennemsnits fugt % og skruer op hvis udsugnings lufter kommer ca. 5% der over. nåt vi går i bad går der ca. 10 sekunder fra det varme vand er tændt til man kan mærke at ænlæget skruer op på trin 3 selv. ca. 10 minutter after endt bad skruer det selv ned igen. dette betyder at anlæget kan køre på trin konstant (lavt strøm forbrug) da det selv regulerer :-)

Det er er super ænlæg.
Det er samme princip mit Dantherm HCH-5 kører med. Den måler også hele tiden luftfugtigheden i udsugningsluften og skifter selv mellem trin 1,2 og 3. Mit kører også op på 3 næsten samtidig men går i brusebad. de samme hvis man tørrer tøj i bryggers eller koger vand i køkkenet.
Annonce

Hej Steen5

Du påstår at der ikke er varmetab af betydning gennem 50 mm mineraluld ved stue temperatur på den ene side og udetemperatur på den anden, er den ikke lidt langt ude???

Det kan snart dreje sig om 4 - 15 m2 overflade, og tænk på hvad et loftsareal på samme størrelse ville tabe.

Men det er sådan man gør det. Det er specielt isolering man bruger til spiorør med sådan en slags folie udvendig. Mange bruger endda kun 30 mm.
Jeg har læst i den dokumentation der fulgte med min varmeflade og den kan tilkobles både comfort top og den alm comfort model. Så det kan godt være jeg skulle kikke efter en alm comfort 300 i stedet for, og spare de par tusser den typisk er billigere end top modellen

/John

/John Jensen

ja, den vist også bedre isoleret. Men hvorfor vil du have varmeflade på. Det er ikke nødvendigt. Mit kører fint uden. Det er først når temp ude er under ca -4 til -5 grader at min nedregulere hastigheden til næsten 0.
Jeg har udelukkende gulvvarme i hele huset, varmefladen vil gøre at Nilan anlægget kommer til at hjælpe gulvvarmen med opvarming, samt risikoen for kuldetræk bliver fjernt, selv når der er meget koldt udenfor

/John

/John Jensen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis