mellemrum i gulvet

Jeg har et plankegulv, hvor der er et ret stort mellemrum. Har haft det repareret to gange for mange år siden, hvor man har banket det på plads igen. Men nu orker jeg det ikke igen, da det hurtigt skrider ud igen.

Hvad kan jeg komme ned i revnen. Findes der et fugeprodukt specielt til brug for dette?

Det øvrige plankegulv ser helt ok ud, men der er de karakteristiske mørke striber mellem plankerne. Hvad er det der ligger mellem plankerne/gulvbrædderne? Er det skidt, eller er det en form for "fyld". Hvis det er skidt, skal man så rense disse riller op?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim.
Ja det er skidt der ligger i mellem plankerne, hvis du har lyst kan du med en støvsuger rense dem op enkeltvis. Men det bliver en evig kamp !
Men hvor tit vasker du gulv, for mig ser det ud til at det er en by i Rusland hos dig. Skal du holde et plankegulv, skal det vaskes med sæbespånevand mindst hver 14 dag, bedst er det at vaske det en gang om ugen. Det er ikke dit gulv der skridder ud men træet der tørre ind på grund af manglende fugt.

V.h.  Håndværkeren
nej der er ikke nogen former for "fyld" mellem brædderne,det er skidt som skal renses af før man banker dem sammen igen.
Det er jo ik altid sikkert man kan banke gamle planker helt sammen alligevel.
har du ik fået gjort det ordentlig fast første gang,eller ?
Og ellers ja der findes speciale fugemasser til gulv.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Jeg klagede over det to gange, da jeg flyttede ind i lejligheden, som på det tidspunkt var nyrenoveret med bl.a. nyt gulv. To gange kom der tømrere og lavede gulvet så godt de kunne, da en af brædderne åbenbart stod så meget i spænd, at den flækkede. De skiftede så brædtet ud og bankede sammen, men fortalte, at gamle lejligheder jo var skæve, så problemet kunne komme igen. Og det gjorde det så også.

Nu har jeg lige bygget hele lejligheden om og kunne godt tænke mig i den forbindelse, at i det mindste få fuget den stribe op, så mellemrummet ikke er så tydeligt.

Hvad slags fugemasse drejer det sig om, som man kan bruge til det?

 

Håndværker, haha.... ja, kan godt være jeg ikke har været så fllink til at vaske gulvet så tit som du nævner. Har nok mest brugt støvsuger. Vask af gulvet har jeg kun gjort måske hver anden måned. Troede så heller ikke det var nødvendigt, da det er lakeret.

Nu vil jeg have gulvene slebet, og skal lige finde ud af, hvordan jeg vil have efterbehandlet gulvet. Måske hvidpigmenteret og lakeret?

 

håndværker... (fortsat svar):
Jeg anede ikke man skulle vaske gulvet så tit. Så det var da godt nok en vigtig oplysning
Som sagt troede jeg det ikke, da gulvet jo er lakeret.

 

Annonce
Jamen selvom det er larkeret skal det vaskes tit, for vandet kan trænge ned imellem bræderne. Du kan fuge med en brun akrylfuge masse. Og det bliver flot hvis du fylder i så der står en "bølge" over gulvet, som du så næste dag når det er tørt skære af med en meget skarp kniv så  fugen bliver plan med gulvet.
hvad med at lave et skibsgulv nu du er i gang med at høvle gulvet ned. det er et stort stykke arbejde men du kan få et virkelig flodt gulv.
- først sliber du gulvet ned så overfladen er fri for lak og risser.
- så fræser du alle fuger op med en overfræser så de bliver lige store og fri for skit.
- så syldes alle rider med en gummi fuge.
- her efter slibes gulvet igen så fuge rester flernes.
- tilsidst behandles gulvet med lud eller vad du nu er til.

andbefalder du får fat i ( gør det selv leksikon (Trægulv)) der er en rigtig god beskrivelse af framgangsmåden.
Hvis plankerne sidder så langt fra hinanden så fer/not næsten ikke griber ind i hinanden tror jeg det er en dårlig ide med fuger. Plankerne vil bue nedaf når man går på dem hvis længden imellem strøerne er for stor.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Håndværker: Tak for tippet. Det vil jeg gøre

Nic: Lyder rigtig spændende med dit forslag, men jeg orker nok ikke kaste mig ud i så stort arbejde nu. Men vil da gemme dit tip. Måske senere?

Peter: Not girber ind i gulvet, og det vipper ikke el. buer nedad.

 

acrylfuge holder ikke på sigt. Du skal have fat i en fuge der egner sig til opgaven. Måske et smut i din lokale carl-ras kan løse problemet - for acrylen gør ikke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis