Pileskov

HEj

JEg har lånt et stykke jord på ca 2500 m2 hvor jeg vil lave en pileskov med lidt stier .
Ellers er det mest tænk at det skulle være til læ for mig og rådyrene.

Hvornår skal jeg klippe pil til marken og skal de ligge inden jeg stikker dem i jorden ??

Hvor lange skal de være undr og over jorden ?

Er der andet der er vigtig ?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg lige husker fra en af Jørgen Skovboes udsendelser, så skal den pil man køber i bundter lige stå og "vækkes" i en spand vand i et døgn, derefter skal de blot 10 cm. ned i jorden for at kunne gro. Dem du skære selv skal hels lige i en spand vand en times til inden du planter dem, det er dog også afhængigt af vejret. Er det regn eller overskyet så kan du sikkert bare skære den og plante dem samme dag.
En vigtig detalje er dog at græs og andet der gror på marken skal holdes nede så det ikke kvæler pilen i opvæksten.
Desiderede pile marker der bruges til pil til flet o.l. har et bunddækker af en ukrudts dug, så det kun er pil, sådanne steder kan de høste ca. en gang om året.

V.h.  Håndværkeren
Kan jeg ikke bare klippe dem i April og sætte den dagen efter ?

Skrevet af Urup på 11 feb 2010 13:40
Kan jeg ikke bare klippe dem i April og sætte den dagen efter ?

Jo, det har jeg selv for år tilbage haft held med, da jeg lavede et levende pileflethegn.
Jeg regner med at lave pinde på 20 cm og stikke den 10 cm i jorden ?

Har du prøvet at regne på, hvormange "pinde" du skal stikke i jorden du bliver da pukkel rygget inden du bliver færdig
Annonce
1 øl pr række.......tror der kan blive 20 rækker...

Skrevet af Urup på 11 feb 2010 21:26
1 øl pr række.......tror der kan blive 20 rækker...

Og de sidste bliver måske helt lige, hvis du laver dem selv på en eftermiddag

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Er det ikke moderent med snoet stier *g*

en ting du skal huske er at ny-plantet pil skal have vand.... MEGET vand

Seti

**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis