Egetræspanter.

Jeg har i mange år praktiseret, at slibe mine spanter ned på min kutter, de er ret kraftige og de er så altid blevet lakeret, med Hempels klar marine 222

Nu gider jeg ikke al den lak-sjov mere, da det går temmelig hårdt ud over lakken, når vi har med garn,ruser,ankre etc. at gøre.

Jeg har tænkt mig, at stryge med en gang linolie, men hvad er det nu lige med linolie og svamp ?

Hvliken cocktail skal jeg mixe ?

Mvh
Selvbyggeren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg foreslår, at du bruger Owatrol 1, så er du sikret bedst muligt; det er beregnet til både og det trænger langt ind.

GN

Gert Nøjsen

Hej smile

Linolie mugner/rådner, hvis ikke det er tilsat fugicider. Fugicider slår svampesporer ihjel.

Som GN skriver, så er Owatrol 1 helt klart det bedste valg.

Mvh
ThomasB
Svamp elsker linolie. Der er mange der har måttet sande det efter at have behandlet deres nye carport i lærk eller douglas med linolie.

Løsningen er at imprægnere linolien. enten ved at købe noget der er færdigimprægneret, eller ved at tilsætte 5% trætjære. Ikke mere for så forsvinder linoliens gode egenskaber.

en anden mulighed er måske at behandle med trætjære? Jeg har nogle træbygninger der hjemme der er behandlet med det. Og jeg ved at det har været brugt meget til træskibe og naturgarn og -tovværk samt skure.
Men om det duer til under og nær vandlinien ved jeg ikke.

Men behøver du virkelig at slipe al lakken af hvert år? Kan en afslibning de slidte steder med efterfølgende lakering ikke gøre det?
Tak for alle råd, jeg vil da ligesom så mange andre Owitrol-elskere prøve denne cocktail.

Jeg kan forstå, at "Det Leth" ´s elskelige linolie åbenbart mest er til, at hælde ud på et træbord, som kun skal stå indendørs.

Mvh
Selvbyggeren
HEJ
Prøv at ringe til linolie butikken
GRUMSTOLSVEJ 6
højbjerg
på tlf 86276074
og få tilsendt Behandling af JING
som er en mands erfaringer med linolie
hilsen
hlintz
ps a.n.g sabb motoren så er det godt at jeg også har en 22hk
Jeg mener nu stadigvæk, at man kan blande linolie med, en speciel slags terpentin, så træet ikke rådner.

Jeg har godt nok Finsk trætjære at blande i,-jeg synes blot, at det ville være synd, hvis de ellers lyse spanter blev lidt mørke.

Mvh
Selvbyggeren
Hej
Jeg mener nu at man kan blande linolie, terpentin og atamon (fra konens hylder i køkkenet) jeg er ikke sikkert hvor meget af ingredienserne der skal blandes I

men det skulle være godt og billigt...

Jeg plejer nu at købe grundingsolie i 25 liters spande til omkring 400 - 500 Kr
det rækker langt.
til gengæld får det mange lag (til træet er mættet)

Venlig sejler hilsen
"Nanoq"

ship ohøj
Karen
Ja, der er mange gode råd.

Jeg har en gammel Spidsgatter fra 1938.
På dækket, som er Oregon Pine, bruger jeg linolie.

Linolien blander jeg op med Hempitox, da Hempitox har alle de toxiner der skal til for at forhindre svamp og andre grimme ting.
Samtidig forhindre det træet i at blive sort.

Hvis du sliber al lakken af, skal de første 3 gange linolie være med en 50 / 50 blanding, derefter 25%

God fornøjelse

Vh Jesper

Jesper Poulsen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis