Problemer med fyret i min andelsforening.

Hej alle!

Håber at der findes en klog sjæl herinde, som muligvis kan hjælpe med at løse mit enorme problem.

Jeg købte en andelslejlighed (stueetage) her for et par år siden. Da det blev vinter i 2009 begyndte rørene og fyret (som viste sig at beligge sig PRÆCIST under min lejlighed) at larme ekstremt meget. Fyret banker op i min lejlighed så hele mit gulv vibrerer voldsomt. Desuden støjer rørene i varmeapparaterne latterligt meget samtidig Det er rent ud sagt et helvede at skulle gå i seng og forsøge at sove hver aften.

Jeg har talt med både vors VVS-firma samt vores interne bestyrelse i andelsforeningen. VVS-firmaet virker rent ud sagt meget amatøragtigt og kan slet ikke lure problemet. De har forsøgt at skifte pumpen ud i fyret, men det hjalp overhovedet ikke. Bestyrelsen forsøget så vidt muligt at hjælpe mig med problemet, men da de har lige så meget mangel på eksperise som mig, kommer vi ikke rigtig nogen vejen.

Så ville høre om I ikke havde nogle gode forslag til hvordan man kommer det her problem til livs? Det går virkelig meget ud over min hverdag og jeg går og er konstant træt..

Håber jeg kan få nogle gode replys herinde!!

På forhånd tak!
Alexander
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken slaks fyr er det?
Har du et par billeder af installationen?
Er det hele tiden den banker?
Det lyder somom kedlen koger.

Hvad er fremløbstemperaturen? Kan overkogssikringen være defekt?

Venlig hilsen

Jens

Støjen i rørerne kan skyldes transmissionsstøj foranlediget af højt pumpetryk, hvilket igen kan være foranlediget af at anlægget er dårliget indreguleret eller indreguleringen er dårligt vedligeholdt. Er anlægget 1 eller 2 stregns ? Er du i tvivl så tag en billed af en radiator med frem og retur rør på og vedlæg.

Hilsen
Allan
For lige at prøve at besvare et par spørgsmål:

- Det er et dampfyr (iflg et bestyrelsesmedlem).
- Jeg vil prøve at vende tilbage i aften med billeder af fyret samt radiatorene (hvis samme ø bestyrelsesmedlem er hjemme, og kan låne mig nøglen til fyrrummet).
- Den banker konstant et par gange om ugen, ellers er det med jævne mellemrum på 5-10 minutter.
- Iflg. bestyrelsen er fremløbstemperaturen som den skal være..

Vender tilbage iaften. Tak for hjælpen !!
Hvem mon der sidder i den bestyrelse, er det en flok "gamle" mænd hvis hoved formål er at spare så meget som muligt på varme og vedligeholdelse af fyret. Det er sansynligvis en gammel sag der for længs burde have været udskiftet !  At støjen ikke berøre dem kan også være en medvirkende årsag til at der ikke forlængst er udskiftet til et nyere.
Det du har er ikke et fyr, men dampbåren fjernvarme. Det du hører af banken er det der kaldes dampslag og hvis jeres varmemester ikke kan kan finde årsagen, så prøv at forespørge hos Københavns Energi (KE) som formentlig er jeres leverandør af varme. Nogle af problemerne i jeres varmecentral kan måske henføres til at den ikke er blevet vedligeholdt i lang tid idet der er mange der inden for en overskuelig fremtid skal have deres varmecentral konverteret i til vand, Hvorfor de færreste i disse år investerer i dampcentraler. Den konstante susen du hører er som tidligere nævnt formentlig transmissionsstøj.

Hilsen
Allan
Annonce
Det er slet ikke forkert. De er ikke deciderede gamle mænd, men det er en sag der har været der HVER vinter i rigtig mange år. Og ham jeg købte lejligheden af, solgte den også af den grund (naturligvis uden at sige det til mig).

Og du har også ret i, at det ikke berøre dem overhovedet.

Er det noget man kan gøre ved det?? Skal man virkelig bare finde sig i dem. De siger selvfølgelig at de gerne vil hjælpe, men lige meget hvor meget jeg fortæller dem hvor alvorlig situationen er, så synes jeg ikke de rykker sig særlig meget..
Der skal ved sådanne bestyrelser holdes Genelforsamling mindst en gang om året hvor du har ret til at deltage ! Find ud af om der er andre forsømte ting i ejendommen ved at spørge dig frem, og så kommer det sværeste. At få flere af dem til at deltage i det møde, det er nemlig den eneste måde at komme ind i bestyrelsen på og et par friske unge hoveder vil nok være tiltrængt. Hvis en tredie del stiller et mistillids votum kan bestyrelsen efter loven være nød til at indkalde til extraordinær generalforsamling hvor der så kan indsættes nye bestyrelses medlemmer.
Og så gå ind i den bestyrelse det kan max blive 10 timers frivilligt arbejde om året, det kan så til gengæld blive nogle givtige timer rent beboelses mæssigt. Når det er en privat andels bolig kan man desværre ikke blande komunen ind i sagen, men det kunne tænkes at et medlems skab af Lejernes Landsforening kunne være rimeligt givtigt for dig. De har nemlig det tunge skyts at stoppe i kanonerne hvis en bestyrelse ikke opfylder mindste kravene for vedligeholdelse af en ejendom. Dog er jeg ikke 100% sikker på om det også gælder Andels foreninger, men det var da værd at spørge dem. (de bider ikke )
En gang om året? Jeg tror ikke helt du er klar over omfanget i mit problem. Jeg har ikke råd (mentalt) til at vente på den næste GF.

Nu er kommet til punkt hvor jeg bare er så træt oppe i mit hovedet efter nat ind og nat ud hvor jeg ikke kan få en ordentlig søvn (har ligget i min seng 3 timer her til aftes, og har ikke kunne sove). Jeg synes ikke rigtig noget som helst jeg prøver på hjælper og det er så latterlig demoraliserende. Jeg bliver i øvrigt også nødt til at melde mig syg på mit arbejde indtil det bliver fixet. Jeg håber på at en eller anden vil hjælpe mig med at komme til bunds i mit problem, fordi jeg kan ikke klare det selv.

Det er umuligt for mig at svare på alle de spørgsmål herinde, når jeg slet ikke har forstand på noget som helst af dét der bliver spurgt om. Der er ingen hjælp at hente hos min bestyrelse, da jeg bare bliver ignoreret..
Det lyder bestemt til at du er vildt meget plaget!

Jeg har ikke nogen som helst løsning på dit problem, men kan kun fortælle dig, hvorledes jeg tackler et lidt tilsvarende problem.
Jeg har soveværelse på 1. sal, hvorigennem der går en skorsten, hvorpå der sidder en stor og grim fjensynsantenne. Når det stormer rigtig vildt, fløjter, synger og skramler den forbandede antenne, så det er umuligt at sove, hvis man ikke sover tungt og især begynder at focusere på lyden.
Min løsning er at tage ørepropper i ørerne. Så kan jeg sove fra det uden problemer.

Håber virkelig for dig, at du finder en løsning på det helvedes problem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak! Det er sq heller ikke for rart.

Sover med ørepropper, men for det første er det ikke særlig rart og for det andet så banker det jo op i mit gulv, så hele lejligheden ryster. Faktisk så meget at hvis der er noget der står løst, så vælter det. Det hjælper ørepropper ikke på
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis