Riste til ventilation af radiatorer



I 2003 udbyggede jeg de 2 vindueskarme vi har i stuen, i mellem dem har vi en fransk altan, mod denne er der sammen bygget med vindueskarmene 2 skuffe moduler med 3 skuffer i hver, så vindueskarmene har en form som en koteletgrund, hvis man ser dem ovenfra. Vindueskarmene er lavet i 22 mm. MDF-plade

De viser sig at, de udbyggede karme holder på varmen, da vi har et rimeligt stort kuldenedfald fra vinduespartierne (160 x 220 cm.) ville det være rart at få varme op igennem karmen. Så jeg borede 3438 ø 4mm. huler i et fint mønster i hver vindueskarm. se vedhæftet billede.

Men der kommer imidlertid ikke varme nok op, så nu vil jeg skære hullerne væk, og sætte et par riste i, i stedet for.

Arealet af hullerne i hver karm, måler 115 x 1490 mm. Længden er ikke så afgørende da der er 100-200 mm. at gøre godt med oven i den angivne længde.

Men bredden, er der imod begrænset til:
Min 115 mm.
Max 165 mm.

Mit spørgsmål er så: er der nogen her på siden, der ved hvor man kan købe et par pæne riste til at monterer i vores vindueskarme?

På forhånd tak og

Med venlig hilsen
Jens Franck
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens.
Jeg syntes det ville være en døds synd at ødelægge de flotte plader du har lavet der. For det er slet ikke dem der er problemet, for at der kan komme varme op af dem skal der også kunne komme luft ind i rummet under ristene. Det vil sige ved gulvet skal der være lige så meget åbning som arealet af de huller du har boret, ellers vil der ikke kunne opstå en naturlig luftgennemstrømning.

V.h.  Håndværkeren
Hvad med de der alu-riste man anvender til at skabe ventilation bag ved køleskabe??

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Igen Jens.
Jeg havde ikke lige fået med at hullerne kun var 4 mm.det begrænser naturligvis gennemstrømningen.
Du kan få sådan nogle riste der lidt ligner dem til et køleskab dog til montering i gulvet. Der er jo steder hvor radiatorene en sat ned i en kanal langs vinduerne og så har sådan et ristværk over. Måske skal du i et velasoteret byggemarkede
Jeg kunne anbefale dig at vælge en løsning hvor du lader en PC ventilator sørge for et luftskifte henover radiatoren. Det med at pakke en radiator ind er noget nær det du......ste du kan gøre (jeg formoder at du bor i lejlighed og har målere på dine radiatore), med mindre at du har røven fuld af penge. Idet måleren er dimensioneret til en given varmeafgivelse fra radiatoren. Pakkes radiatoren ind er varmeafgivelsen til rummet reduceret. men du kommer til at betale for den alligevel.

hilsen
Allan
Hehe Allan - du har 100% ret, jeg bor i lejlighed, og hopper i sofaen hver gang det siger klik henholdsvis fra højre og venstre side af lejligheden (som regel går det på skift og ret taktfast ......................... ;O) og nej - jeg har ikke r.... fuld af penge, og hvis jeg havde skulle de bruges på værktøj )))))

Til  Håndværkeren, vil det hjælpe at bore hullerne op til Ø 5 mm. ? mere tror jeg ikke jeg kan give, den mindste afstand er 3 mm. mellem hullerne.

Arealet af 1 Ø 4 mm. hul (pi x r2) = 3.14 x 2 i 2.= 12,560 mm2 x 43181,280 mm2

Arealet af Ø 5 mm. hul = 3.14 x 2,5 = 19,625 mm2 x 3438 = 67470,750 mm2.

67470,750 mm2 / 43181,280 mm2 = 1,563 altså arealet bliver lidt over en ½ gang større....

Gad vide om det er umagen værd at, bore 2 x 3438 hulle op????????? piv!

Og tak for kommentarene indtil videre )

Med venlig hilsen
Jens Franck
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lidt vil det da hjælpe, men du får da tennis albue inden du er færdig
Jeg kom til at tænke på at på nogle værkstedes maskiner sidder der sådan et metal net omkring de dele der kan fikse fingre uønsket. gad vide om du kan købe noget sådant hos en smed eller maskinfabrik, ja måske de har sådan en affalds kasse med lige det du skal bruge. Det jeg tænker på er sådan noget blikplade med firkantede huller i. En gang maling og de ville kunne se flotte ud.
Allan´ ide er nu heller ikke så skævbenet
Nu er jeg ved at, være klar til at gå i gang med alle mine projekter, de kan følges på www.jensfranck.dk under Gør-Det-Selv (hvor jeg selvfølgelig også henviser til denne storslårede side 

Til Kermit, jeg har prøvet at søge efter de riste du anbefalede, har du nogle links?????

Og endnu engang - tak for hjælpen og de gode råd.

Med venlig hilsen
Jens Franck
Hej Jens
Jeg har tidligere arbejdet i et firma, der lavede perforerede plader. De leverede bl.a til byggemarkeder (værkstedstavler og lign.) Der kan du i hvert fald få skræddersyede løsninger, men jeg ved ikke hvad det koster. Nu vil jeg ikke nævne navne, men prøv at søge på perforerede plader eller hulplader.

held og lykke.
hilsen Marianne

 

Hvis du vil bruge almindelige konvektorriste (dem i alu) kan de fås på mål hos lindab.

MVH
Jeg ville gå til en pladesmed. Han har op til flere forskellige typer at vælge i mellem. Blandt andet noget der minder om fransk lilje, som jeg synes er flot. Vi bruger det selv som radiator skjuler.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også