El installationer køkken

Hejsa Jeg skal lave lidt om i mit køkken og i den forbindelse skal jeg bl.a. sætte ny emhætte op og flytte lidt om på komfur og køleskab. Derfor vil jeg gerne høre, om der er specielle regler som jeg skal være opmærksom på - jeg tænker specielt på emhætte hvor jeg husker noget om at der skal/skulle være en afbryder engang? Skipper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er ikke et krav med en afbryder foran din emhætte.

Når du begynder at renovere, skal dine installationer laves efter gældene regler. Det betyder at du skal have fremgørt jord i din installation - hvis dette ikke er tilfældet i den nuværende.

Når alle dine "faste" brugsgenstande, Køleskab Microovn mm. er tilsluttet en stikkontakt, skal der min. være 3 ledige stikkontakter i køkkenet. Som skal være fordelt på min. 2 lysgrupper.
Hej Daniel
Tak for dit svar- lige præcis sådan noget som jeg søger.
Jeg har planer om at få lavet jord i installationerne, hvis ikke nu så snarest (jeg kender godt de regler og ved jeg gør noget ulovligt ved at sætte stikkontakter med jord uden at der er jord ført med), men jeg skal lige have hjælp til at undersøge om det er ført frem. Jeg laver stikkontakt bag emhætte som 1M "grisetryne" - er dette så ok og har man ikke engang skulle lave afbryder (som der er nu med min gamle emhætte)? Jeg laver masser stikkontakter (1,5M grisetryne) ved bordplader og jeg laver alle afbrydere til lys i loftet med LK wireless.
HÆ HÆ i mit køkken er der en stikkontakt der trækker køleskab fryser microovn røremaskine og eventuelt håndmixir.
Der er ikke lovkrav om en afbryder foran en stikkontakt. I gammel installation er det meget almindeligt at der er et lampeudtag som man kan tilslutte emhætten og der skal der være afbryder foran.
Halløj

Hvorfor skal der være en afbryder foran lampeudtaget som bruges til emhætten?? Der sidder jo en funktions afbryder på emhætte - det må da være tilstrækkeligt.

Hvordan laver I et korrekt tilslutningssted for tilledningen til emhætte-motoren (afslutning af den faste installation), når der skal laves strøm til en fritsiddende emhætte, placeret midt i køkkenet?  Det er jo næsten umulig at fastgøre en stikkontakt eller en dåse i selve emhætten. Har i nogen fif...
Jeg vil lige understreg at jeg er elektriker, men lave aldrig boliginstallationer - kun industri.-

Mvh Rasmus
Der skal ikke være en afbryder foran lampeudtaget - det var i gamle dage. Jeg har det foran min ( for sjovs skyld ).

Hvad med en " grisetryne" i loftet, der sidder inden i røret til emfanget ?

Jeg har selv et emfang - men placeret ved væggen - tilslutningen er gemt bag den rustfri inddækning, der dækker aftræksslangen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis