Valg af opvarmnings type

Hej alle, jeg er ny her og ville blive glad hvis nogen kan hjælpe mit hovede lidt med at slappe af

Huset vi bor i er på 250 M2 (kun de ca. 180 er beboet) + en lejlighed på ca. 100 M2.

Vi har i vores hus installeret et Gasogen fyr med 1200 ltr. buffertank, 200 ltr. combineret central opvarmet / el opvarmet vandbeholder samt brændeovn i begge boliger.

Anlæget er etstrengs med åben ekspansion.

Vinduer og yder døre er gamle og utætte, og trænger alvorligt til skift.
Isolering burde iflg. tidligere ejer være ok.

Vi bruger, som vejre er nu (frost, blæst og sne) for omkring 2000,00 til træ pr. mdr. + strøm til vandvarmeren (brugsvand).

El regningen for oktober kvartal 09 var på 8000 kr. jeg ved dog ikke hvor stor en del der gik til opvarmning, men gætter på en stor del. Da vandbeholderen jo slår over på strøm når fyret ikke varmer nok, og jo så egentligt også må varme lidt på det vand som stadig passerer igennem, til buffertanken.

Mit spørgsmål er så:

Vil vi være bedre hjulpet (økonomisk) med pillefyr, som om sommeren også skulle køre for at lave varmt vand?
Kan et pillefyr indstilles så det kører så lidt at den "kun" skal varme de 200 ltr. i vandbeholderen, og ikke varmeanlæget?

Håber nogen er klogere end jeg (og det er der)

Mvh

B. Nielsen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Et pillefyr vil kunne bidrage til en fornuftig varmeløsning om sommeren.

Det vil kunne køre med den timer som er indbygget i scottens styring, så man kan programmere hvor mange gange i døgnet man ønsker at det skal køre og hvor længe.

se mere på

http://www.altona-bioenergi.dk/SCOTTE%20PILLEFYR.html

Kontakt os telefonisk og få uforpligtende råd.

ejer og driver www.altona-bioenergi.dk

Salg af scotte pillefyr, Benekov stokerfyr og Atmos brændefyr.

Til danmarks billigste pris. kr. 5000 så er anlægget tilsluttet eksisternede system.

Tak Altona

Kan du vurdere om det vil være en stor økonomisk besparelse for os, ud fra det jeg har skrevet?

Hvor meget strøm bruger feks. jeres anlæg, som ville kunne køre forbruget i vores boliger?

Mvh

B. Nielsen

Hej

må jeg foreslå solfangere, det lyder i mine ører til at være det eneste rigtige
du skal ha et pillefyr der også kan køre på korn, og til sommeren en elvandvarmer. billigere kan det ikke gøres altså hvisd u fyrer med korn.
Skrevet af B. Nielsen på 10 feb 2010 12:59
Hej alle, jeg er ny her og ville blive glad hvis nogen kan hjælpe mit hovede lidt med at slappe af

El regningen for oktober kvartal 09 var på 8000 kr. jeg ved dog ikke hvor stor en del der gik til opvarmning, men gætter på en stor del. Da vandbeholderen jo slår over på strøm når fyret ikke varmer nok, og jo så egentligt også må varme lidt på det vand som stadig passerer igennem, til buffertanken.

Det der er da den sikre vej til økonomisk ruin
Hvis vandet fra buffertanken hele tiden cirkulerer gennem VVB, så bruger du reelt strøm til at opvarme vandet til radiatorerne, hver gang buffertanken er under temperaturen hvor el-patron i VVB tænder. Det er altså ikke LIDT, den varmer på vandet, - det er nærmest forrykt dyrt, at have det til at køre på den måde.

Det kan kun gå for langsomt med at ændre den opstilling, -enten må du have noget styring, der lukker for cirkulation gennem VVB når elpatron tænder, eller også må du ud og dreje en manuel hane, men husk du må kun lukke enten tilgang eller afgang, IKKE BEGGE - der skal være mulighed for at vandet i varmespiralen i VVB kan udvide sig !!!

Umiddelbart vil jeg sige: køb en Scotte/Woody og kobel den sammen med dit nuværende system, således at scotten automatisk tænder når buffertanken bliver kold, og en trevejsventil stiller om således du ikke også varmer buffertanken op med Scotten.

Scotten kan du indstille til sommerdrift, således den lige starter et par gange om dagen for at varme din VVB op. Træpillefyr bruger så lidt strøm at det ikke er værd at måle på. 

Annonce
Skrevet af djaydjay på 23 feb 2010 17:04
Hvis vandet fra buffertanken hele tiden cirkulerer gennem VVB, så bruger du reelt strøm til at opvarme vandet til radiatorerne, hver gang buffertanken er under temperaturen hvor el-patron i VVB tænder. Det er altså ikke LIDT, den varmer på vandet, - det er nærmest forrykt dyrt, at have det til at køre på den måde.

Det kan kun gå for langsomt med at ændre den opstilling, -enten må du have noget styring, der lukker for cirkulation gennem VVB når elpatron tænder, eller også må du ud og dreje en manuel hane, men husk du må kun lukke enten tilgang eller afgang, IKKE BEGGE - der skal være mulighed for at vandet i varmespiralen i VVB kan udvide sig !!!

Umiddelbart vil jeg sige: køb en Scotte/Woody og kobel den sammen med dit nuværende system, således at scotten automatisk tænder når buffertanken bliver kold, og en trevejsventil stiller om således du ikke også varmer buffertanken op med Scotten.

Scotten kan du indstille til sommerdrift, således den lige starter et par gange om dagen for at varme din VVB op. Træpillefyr bruger så lidt strøm at det ikke er værd at måle på. 

100% enig.

Scotten stilles evt timer styret til og starte 2 gange i døgnet for at lave varmt vand. til vvb. Det kan ikke gøres billigere, ej heller med solfanger. For solfanger kører ikke om vinteren, hvor man har brug for varme også.

ejer og driver www.altona-bioenergi.dk

Salg af scotte pillefyr, Benekov stokerfyr og Atmos brændefyr.

Til danmarks billigste pris. kr. 5000 så er anlægget tilsluttet eksisternede system.

Hmm det lyder til at i alle taler rigtig godt om pillefyr, hvilket jeg er meget fristet af.

Mange tak for alle jeres mange gode svar, og ja Økonomisk ruin når vi hurtigt hen imod, og vil utrolig gerne undgå det. Er der nogen der tør give et bud på, HVOR meget af vores el regning (som er incl. abb.) der er forbrug på VVB?

Mvh

B. Nielsen

Jeg mener det er opsat sådan, at vandet fra fyret løber gennem VVB og videre over i buffertanken, hvorfra det så løber ind i radiatorsystemet, men er ikke 100 % sikker.
Manden som har været behjælpelig med at lave systemet kommer i dag så vil jeg lige høre ham ad.

(åndsvage rotter har bidt hul i et plexrør så vi havde vandbad i fyrrummet i går)

Mvh

B. Nielsen

Skrevet af B. Nielsen på 24 feb 2010 17:26
Hmm det lyder til at i alle taler rigtig godt om pillefyr, hvilket jeg er meget fristet af.

Mange tak for alle jeres mange gode svar, og ja Økonomisk ruin når vi hurtigt hen imod, og vil utrolig gerne undgå det. Er der nogen der tør give et bud på, HVOR meget af vores el regning (som er incl. abb.) der er forbrug på VVB?

Det er svært at svare på, når man ikke kender jeres forbrugsmønster, kører der eks en tørretumbler i næsten døgndrift, så er den nok hovedsynderen.

Men har I ellers et cirka normalt forbrug, når der ses bort fra VVB, - så vil jeg skyde på at 5-6000,- af jeres elregning i oktober kvartal, skyldes opvarmning af VVB, - da den jo også varmer radiatorvandet op hver gang buffertanken falder under setpunkt for elpatron i vvb.
Så er det opklaret.

Vandet går fra kedel gennem VVB og ind i buffertanken.
(PUHA) Heldigvis

Vil i tro at 1000-1500 / mdr.  er urealistisk for VVB?

Mvh

B. Nielsen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis