Gipsplader på skråvæg

Jeg skal til at lave et loft rum og det skal beklædes med gipsplader men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg laver den pæneste samling i overgangen mellem lodret og skråvæg ?

rummet har ca 1m lodret væg som så går over i ca 45 grader.
jeg har tænkt på at skære gipspladen igennem på den ene side i 1m -knække den og lade vær med at skære igennem, så vil jeg få en pæn overgang mellem lodret og 45 grader.... men jeg er bange for at det bliver krop umuligt at sætte op.
ellers
lave 1m lodret stykke, og så sætte 45 grader stykke oven på.... men jeg er bange for at den samling bliver grim og umulig at spartle ordenlig ud.
der skal enten glasvæv eller en tapet over (ikke bestemt endnu)

Håbe man forstår hvad jeg beskriver !!!

andet spørgsmål.
der er selfølgelig ikke "standart bredde" mellem bjælker så jeg regner med at sætte vandrette forskallings brædder på, og så tænker jeg, var det en ide at sætte gipsen op vandret ??
nogen ideer til afstand mellem forskalling ?  (lodret som vandret gips beklædning)

sidste... tror jeg   forskallingen bør den være 19 eller 25mm tykke... tænker her på om pladerne kommer til at "hænge" ved 19mm
skal sige at længste afstand mellem bjælker er ca 105cm

nåå det var lidt at svare på !! håber man forstår hvad jeg mener

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskalningen skal sidde pr 30cm (gipspladere er 90cm bredde)
Hvad er det for nogle bjælker du mener? Hanebånd (mellem spær) eller reglar?

 Mvh Christian / Elektriker

For at tage det fra en ende af.

Forskallingen skal du enten benytte høvlet forskalling ca. 22 mm
Eller 45 x 45 forskalling med yderligere 45 mm isolering i.

I hjørnet kan det laves på flere måder, den nemmeste er faktisk at støde pladerne sammen i hjørnet, så ingen af dem skal skæres i smig, dvs. de står bare stump op til hinanden i det yderste hjørne med lidt luft så der er plads til en fuge.

Ellers er det nemmeste af beklæde skråvæggene ført, og herefter lave skunk væggene som du skærer 45 grader i toppen, gør du det sådan så husk at holde 2-3 mm luft mellem skunkvæg og skråvæg så der kan fuges med en acrylfuge.

Gipspladerne ville jeg lægge ned ja, det er meget nemmere at styre.

Husk pladebånd eller t-skinner i endestødene, bruger du dog 2 lag gips kan du nøjes med at lime det i endestødene til underliggende lag gips...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@Christian: Spær

@koluda: tak for tips ! det med t-skinner/samlestykker havde jeg lige overset i farten.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også