Vandbåren gulvvarme i en form for klaplag?

Hejsa,

Jeg går og overvejer at lave noget vandbåren gulvvarme ovenpå et eksisterende beton gulv.
Gulvet er ca. 25 kvm.

Min plan er som følger:

- Udlægning af 10mm. reflektivt isolering, klæbet på gulvet
- Fastboring af speciel lavede gulvarme "holdere" til pexrør for hver 0,5 meter (i alt ca. 300 stk.).
- Udlægning af 10,5 mm. pexrør, fastgjort til holderne. Rørafstand ca. 10 cm.
- Lægning af Rionet (2 mm. tykt) ovenpå pexrør, bundet fast til "holderne" i gulvet.
- støbning af "klaplag" bestående af 0/8 grus, så det er ca. 5 mm. over Rionettet.

Færdigt...
Højde ca. 28-30 mm.
Herpå bliver lagt henholdsvis klinker og trægulv.

Kan det virke optimalt... og er det lovligt?
Jeg vil lave det hele selv og kun benytte VVS'er til selve tilslutningen.
Dog vil jeg lige bruge en VVS'er til anvisning af vand fremløb/retur m.v.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker noget klejn i det, men forstår nu du vil undgå at banke det eksisterende gulv op. Der er meget lidt isolering idet, så det vil nok være dyrt at køre med. Lovligt er det vist ikke, hivs bygnings reglementet skal følges.
Er det ikke bedre at starte med rionettet ovenpå isoleringen og pexrør fastgjort til det, som man normalt gør. Vil tro at det var hurtigere og billigere at klodse rionettet lidt op med noget flamingo, i stedet for special lavede holdere.
Kunne forestille mig at gulvet ikke ville være særligt stærkt og hurtigt vil revne.

Der er vel ikke de store udgifter i det til materialer, måske det ville være en ide at vente lidt med at smide trægulv på for lige at se hvordan det ge'berder sig.

Jeg kan ikke se at det skulle revne.

Det bliver jo bygget på en "fast" bund, dog ligger der de 10mm. reflektivt isolering i bunden.
Men det skulle gerne kunne bære "trykket".

Angående isoleringen, så isolerer det reflektive isolering, hvad der svarer til 200mm. traditionel isolering. Men efter hvad eksperternes test siger, så er det vist kun 50mm. det svarer til. Men der er ikke taget højde for infrarød varmestråling (siger producenten), som skulle være det "magiske".

http://www.bolius.dk/viden-om/byg-n...ering/

Grunden til at jeg har rionet over pexrør er, at jeg kan spare 8mm. i højden.

Min beregning:
10mm. isolering
2mm. mellem holdere og pexrør
10,5mm. pexrør
2mm. rionet
5,5mm klaplag over rionet
I alt 30mm.

Din udgave:
10mm. isolering
10mm. afstandsklods (flamingostykker)
2mm. rionet
10,5mm. pexrør
5,5mm klaplag over pexrør
I alt 38mm.
Måske er din løsning meget go' alligevel?
En del memmere at gå til...

Der er vel ikke mere varmetab i alt lave det med vand, i forhold hvis man lavede det med de "el-måtter" som man lægger lige under klinkerne.
Dem er der ingen krav til... hmm...  

Hej

Det lyder som noget klamphuggeri!!!

Hvad gavn skal den reflektive isolering gøre, den udgør jo et blødt skilllag mellem de 2 lag beton og isoleringsvædien er næsten ikke eksisterende i det materiale.

Hvis du vil lave gulvvarme bør du sørge for der er isolering nok under som f. eks 300 mm polystyren og så er det jo nok en ny gulvkonstruktion der er tale om.

Er der tilstrækkelig isolering i konstruktionen til gulvvarme findes der gode løsninger der fylder mindre end det du beskriver bl.a. fra Roth.

http://www.roth-nordic.dk/oversikt_golvvarme.php
Ellers drob det tynde lag isolering, og så ellers bare gøre som du beskriver.
Jeg kan ikke forestille mig de 10 mm isolering, vil gøre nogen forskel i den sammenhæng.
Udover at gulvet ret hurtigt vil gå i smadder
det "refleksive" i refleksiv isolering kan kun fungere hvis der er et par cm luft på hver side af isoleringen, så drop den ide. istedet kan du benytte f.eks. roth's system som før beskerevet, der findes et system i omk 30 mm eps plade med spor til rør.

Annonce
Jeg ville også droppe den isolering, grundet jeg mener de er et useriøst firma. Hvis man kigger på deres anvisninger står der at der altid skal holdes 25 mm luftspalter på hver side af reflektiv isolering for at det virker optimalt: Men hvis man bruger det som gulv isolering skal iflg. dem selv ikk være luft. Det virker underligt. HVIS du alligevel vil bruge det så husk at der skal min.  2 polyethylen type plastik DPM ( 90 microns minimum) (hentet fra deres katalog).
Men jeg vil glemme alt om den isolering.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Man skal tro på sine ideer - det gjorde de store opfindere.

Hvis jeg stod med projektet ville jeg nok leje opbrydnings hammer i en weekend og få banket de 25 m2 gulv op og få gravet ud til 250-300 mm flamingo isolering og få det lavet rigtigt...nu når man alligevel står og skal tilslutte vandbåren gulvvarme osv.
Jeg tror jeg går videre med Wedi eller Litex byggeplader. Tager 30mm. plader og fræser 10,5x10,5mm. spor i dem til varmeslanger. Wedi skriver at man kan gøre dette og lægge klinker direkte ovenpå.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis