Må man fyre uden "topplade"

Hejsa Nu ved jeg ikke hvad den plade hedder, men det er den plade der sidder øverst inde i selve brændeovnen. Den har givet sig så meget, at den er faldet ud, og jeg kan ikke få fat på en ny før i morgen. Må man fyre uden den? Det bliver jo hurtigt koldt når brændeovnen ikke får lov at køre. Jeg kan ikke komme i tanke om, hvad der skulle ske ved at fyre uden den plade, men jeg det ville ikke være første gang at jeg tog fejl. Der er ikke tale om at jeg skal fyre i en længere periode uden pladen - bar´ lige til i morgen ikk'.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pladen sørger for at varmen ikke fare direkte op i skorstenen, så fyr du bare løs. Men lad være med at stoppe for meget ind ad gangen, for flammerne har så også fri adgang til røgrøret der godt kan gå hen og blive lidt mere end lunt.

V.h.  Håndværkeren
plus at den beskytter ovnen for direkte varme/flammer... som de fleste ovne ikke er så glade for !
så jeg ville bestemt lad vær med at fyre i den til du har fået købt ny indmad til din ovn

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Tager du så op og varmer ham ,hvis det er den eneste varmekilde han har så bare fyr løs. Jeg ville gøre det samme.
vel han må hoppe under dynen sammen med konen... det hjælper

bare synd at måske ødelægge en brændeovn imø

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Har selv samme problem med et par år imellem - vores pejseindsats er bred så hen over tid bøjer skamol pladen i toppen ned og knækker til sidst.

2 forskellige firmaer og min skorstensfejer siger at den udelukkende har betydning for effektiviteten af brændkammeret da varmen og røgen kan undslippe hurtigere - røgrøret skal alligevel kunne holde til det ellers skal det skiftes.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Seti på 09 feb 2010 18:59
plus at den beskytter ovnen for direkte varme/flammer... som de fleste ovne ikke er så glade for !
så jeg ville bestemt lad vær med at fyre i den til du har fået købt ny indmad til
din ovn
 
Hvad er konsekvensen, hvis man følger Håndværkerens råd om ikke at "voldfyre"?

Jeg kan ikke se andet problem end at varmen måske fiser lidt hurtigere ud, men det skal da være en skidt ovn, der ligefrem tager skade? I så tilfælde skulle man måske overveje at beholde de resterende skamolplader og udskifte ovnen


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis