Drømmehuset

Skal til at have tegnet et udkast til vores nye hus, og det er sku svært med alle du muligheder man har når man skal bygge helt nyt, så vil jo ikke overse noget.

Så hvordan ville jeres drømme hus ud, hvis i skulle smide alt det i ønsker i et hus ?

Feks. 1 plan eller 1½ plan

Spændende udformet eller traditionelt udformet

Med kælder eller uden kælder

Integreret garage eller særskilt garage

Flade lofter eller loft til kip med saksespær eller kipdrager.

Genveks eller ventilation

Centralstøvsuger

IHC/Smarthouse eller bare traditionelt el... ?

Jordvarme/varmepumpe eller centralvarme

Mursten eller lette facader

Alu-træ vinduer eller trævinduer

Gulvvarme eller radiator / varmepumpe

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når vi snakker drømmehus, så skal den ligge hvor der er en god udsigt. Til mark og skov, og gerne også til vand

1½ plan så der kan laves en pejsestue med panoramavinduer, så udsigten kan nydes hele året

Huset skal være energi+, med solceller og paneler, samt enten jordvarme eller luft-vand varmepumpe.

Helst loft til kip, men saksespær kan være et alternativ.

Væggene i lette matrialer der passer med omgivelserne, så det ikke skræmmer dem

Tegl eller spån på taget, alt efter hvilke matrialer der vælges til ydervæge.

Formen bliver formentlig lidt utraditionelt

Centralstøvsuger og genvex er et must

Hvis det vil passe ind, så vil det være fint med en kælder, men om garage og værksted skal være i
ntegreret eller for sig selv, kommer an på byggegrunden og omgivelserne.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

1½ plan med en god stor stue med brændeovn.
Helt traditionelt udformet, hader personligt alle firkantede arkitekt tegnede bunker lign huse.
Kælder ikke det store betydning
Integreret værksted kommer an på grunden, men klart at fortrække
Fladelofter.
Genveks ville nok også blive smidt i, evt med køle mulighed om sommeren i udvalgte rum
IHC udnyttet med så mange ting som overhovedet muligt.(teknik freak)
Jordvarme/varmepumpe, igen kommer an på grunden er der bilig fjernvarme var det også en mulighed.
Helt klart gulvvarme også i garagen/værkstedet
Mursten helt klart, og med et Tegltag
Alutræ vinduer.

Her er en del af udsigten.



Mark og vindmøller....

Skov og vand ville være optimalt ja, men bliver nok kun til lidt randbeplantning og en sø i baghaven.

Jeg har faktisk lidt droppet 1½ plan til fordel for til kip med drager, også bygge huset lidt større, men det er også bla. pga. arbejdet med at gøre et 1½ plan helt tæt, i forhold til 1 plan.

Men kan også lide ideen om et 1½ plan T hus med til kip i udbygningen, også have udsigten fra 1salen over det meste af huset, med også udsigten fra det omlæggende terræn, men lidt svævende repos udover stueplanen hvor man kunne sidde oppe fra og nyde udsigten også, tegnede dette for mig tidligere makker, og han har bygget huset med den indretning jeg tegnede for ham, og må erkende at det var sku blevet godt, selvom han bandende lidt over mængden af tømrer og limtæ der skulle bære denne "svævende" del af 1 salen.

Og huset skal selvfølgelig bygge som traditionelt T hus, men glas i hele den ene gavl så denne udsigt kan nydes året rundt, masser af dyreliv hele året rundt, og generelt store åbne rum, så der bliver også lidt frås med m2´erne.

Varmekilde har jeg næsten besluttet skal være jordvarme kombineret med fastbrændsel fyr og akkumulering, som kan benyttes på de mest kolde perioder samt til det varme vand, også kan jorden klare varmen resten af året, sammen med solvarme til opvarmning af vandet.

Central støvsuger er et must, med ved ikke om genveks bliver droppet til fordel for et fornuftigt indrette ventilation.

IHC er også et must for mig.

Garage holder jeg nok adskilt, mest for stilens skyld.

Kælder ville jeg godt have, men passer ikke rigtig ind i disse omgivelser, så må bygge lidt større eller større garage i stedet for.

Vinduer kunne faktisk godt blive komposite vinduer, bare for at opnår den bedre isolerende effekt, samt et produkt der ikke skal vedligeholdes udvendigt.

Facaden bliver sikkert grå mursten eller blådæmpet med lidt spild i, også en fuge der matcher tæt på stenen, da det ville passe flot ind med sort tag og hvide vinduespartier, også skal det hele selvfølgelig mures mures med gesims, murkrone og rulleskift, og teglene afsluttet i mørtel, så der INGEN vedligeholdelse er til tømreren...


Feks. 1 plan eller 1½ plan

ktm: Helt klart 1½ plan, og med åbne overdække terrasser i gavle

Spændende udformet eller traditionelt udformet

ktm: traditionelt. Ikke noget arkitektfis med sære og grimme påhit.

Med kælder eller uden kælder

ktm: Hvis muligt uden fugtproblemer, ja og gerne med garage i kælder.

Integreret garage eller særskilt garage

ktm: meget gerne intergreret garage, evt, i kælder.

Flade lofter eller loft til kip med saksespær eller kipdrager.

ktm: loft til kip på 1. sal (har det selv)

Genveks eller ventilation

ktm: brændeovne og air condition

Centralstøvsuger
 
ktm: JA, det måtte jeg ikke lave i sin tid, hvilket ærgrer mig dagligt.

IHC/Smarthouse eller bare traditionelt el... ?

ktm: jeg har det, men kunne fint leve uden. Det er utrolig ledningskrævende.

Jordvarme/varmepumpe eller centralvarme

ktm: tror ikke rigtigt på det længere. Det er ikke færdigudviklet. Klar centralvarme.

Mursten eller lette facader

ktm: mursten. Det andet er modepræget og trykker værdien, når moden skifter

Alu-træ vinduer eller trævinduer
 ktm: ligegyldigt

Gulvvarme eller radiator / varmepumpe

ktm: gulvvarme + radiatorer, hvor der kan være tvivl om tilstrækkelig effekt, f.eks. i lokaler med meget store vinduer, udestuer




Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01
Helt klart 1½ plan, og med åbne overdække terrasser i gavle
Se det havde jeg slet ikke tænkt over, lige et plus til 1½ plan løsningen mere.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01 Hvis muligt uden fugtproblemer, ja og gerne med garage i kælder.

Integreret garage eller særskilt garage

ktm: meget gerne intergreret garage, evt, i kælder.

Dette var også årsagen til jeg egentligt gerne ville have kælder, syntes det er genialt med garage i kælderen, men så skal man lige huse at det ikke er så praktisk om vinteren, ellers er det en genial løsning.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01
ktm: loft til kip på 1. sal (har det selv)

Loft til kip, er også et must her det giver lige lidt det ekstra til rummene.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01

ktm: brændeovne og air condition

Brændeovnen igen...
Men kan se du heller ikke ville vælge genveks med, men heller ventilations anlæg med aircondition.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01
Centralstøvsuger
 
ktm: JA, det måtte jeg ikke lave i sin tid, hvilket ærgrer mig dagligt.

IHC/Smarthouse eller bare traditionelt el... ?

Jeg er også helt besluttet på at der skal være centralstøvsuger i huset.

IHC er mere så alt kan snakke sammen, ved godt det er stort arbejde at få alle de ledninger trukket, men så er muligheder også store når det er lavet, og der skal rigeligt med velux vinduer i huset som alle bliver integra med solskærm og eller jalusi, så meget smart at ventilation, vinduer osv. kan styres sammen.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01
Jordvarme/varmepumpe eller centralvarme

ktm: tror ikke rigtigt på det længere. Det er ikke færdigudviklet. Klar centralvarme.

Jordvarme ville jeg ellers mene er et rimeligt sikkert valg, men forhåbentligt kommer det også med biokassetter frem for slanger, inden jeg skal have det lagt i jorden...

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01

ktm: mursten. Det andet er modepræget og trykker værdien, når moden skifter

Er også fast besluttet på mursten, skal ikke have hverken fiber cement eller træbeklædning på huset, det skal holdes traditionelt og vedligeholdelses frit og holdbart hvor det er muligt.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01

Alu-træ vinduer eller trævinduer
 ktm: ligegyldigt

Jeg kunne sådan set også leve med begge, dog ikke plast vinduer.
Og merprisen for combivinduerne kunne da også ændre det til rent træ, men det ville så være pga. prisen.

Skrevet af ktm på 08 feb 2010 23:01 ktm: gulvvarme + radiatorer, hvor der kan være tvivl om tilstrækkelig effekt, f.eks. i lokaler med meget store vinduer, udestuer

Helt enig, men jeg forventer at isolere det så godt at det burde være muligt at holde varmen, men ved panorama vinduet, kan det måske være en ide med en konvektor til lige at bruge det værste kulde nedfald.
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 08 feb 2010 23:28
Se det havde jeg slet ikke tænkt over, lige et plus til 1½ plan løsningen mere.
Så er det med at finde på et pænt gelænder, der ikke syner af for meget
Dette var også årsagen til jeg egentligt gerne ville have kælder, syntes det er genialt med garage i kælderen, men så skal man lige huse at det ikke er så praktisk om vinteren, ellers er det en genial løsning.
Nedkørslen skal bare ikke være for stejl. Den kan så laves  med græsarmeringssten, så det ikke ser for "industriagtigt" ud

Loft til kip, er også et must her det giver lige lidt det ekstra til rummene.


Brændeovnen igen...
Men kan se du heller ikke ville vælge genveks med, men heller ventilations anlæg med aircondition.
Det vil også være en kende besværligt med genveks ifm 1.sal, og så tror jeg ikke en fis på det på sigt. Ja selvfølgelig skal du da som tømrer have brændeovne!
Jeg er også helt besluttet på at der skal være centralstøvsuger i huset.

IHC er mere så alt kan snakke sammen, ved godt det er stort arbejde at få alle de ledninger trukket, men så er muligheder også store når det er lavet, og der skal rigeligt med velux vinduer i huset som alle bliver integra med solskærm og eller jalusi, så meget smart at ventilation, vinduer osv. kan styres sammen.
Tjae, det troede jog også jeg ville gennemføre og alle ledningerne ligger der, men det er ikke "bare lige"
Jordvarme ville jeg ellers mene er et rimeligt sikkert valg, men forhåbentligt kommer det også med biokassetter frem for slanger, inden jeg skal have det lagt i jorden...
Du kunne jo lige, for en sikkerheds skyld sætte et pillefyr ind.
Er også fast besluttet på mursten, skal ikke have hverken fiber cement eller træbeklædning på huset, det skal holdes traditionelt og vedligeholdelses frit og holdbart hvor det er muligt.

Jeg kunne sådan set også leve med begge, dog ikke plast vinduer.
Og merprisen for combivinduerne kunne da også ændre det til rent træ, men det ville så være pga. prisen.
Vi er meget enige mht. plastvinduer!


Helt enig, men jeg forventer at isolere det så godt at det burde være muligt at holde varmen, men ved panorama vinduet, kan det måske være en ide med en konvektor til lige at bruge det værste kulde nedfald.
Har i et tidligere hus haft konvektor. Det er en skidtopsamler af rang! Det har jeg haft første, eneste og sidste gang.



Med venlig hilsen
ktm

 

Der ser lækkert ud! Hvor stor er grunden? - Kan det lade sig gøre at placere huset så man kan drage fordel af det kommende tiltag ifm møllestrøm og mulighed for at lade el-måleren rende baglæns?

Når det hele alligevel skal jordes så jordvarme som kombi sammen med solvarme så solvarmen kan levere både direkte eller supplere til jordvarmen - fangere placeres så de er skjult og helst på garagen.

En automatisk ventilationsløsning må da være et must - med kravene til tæthed i et nyt hus er det da en no-brainer!

Opsamling af regnvand til toiletskyl og vaskemaskine?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Koludabyg, kig lige en gang på SMARTHOUSE, det er noget "smartere" end IHC. Det kan de samme ting, forskellen er bare at SMARTHOUSE kommunikere på en bus linje, hvor IHC kører stjerne topologi (Der skal IHC kabel ud til ALLE tryk og følere, fra controlleren)
SMART HOUSE, kan du faktisk nøjes med at trække 5x1.5 installations kabel ud til alt, (fase,nul, jord og 2 bus linjer).
Det er også smartere, hvis du en dag skal udvide, da du bare skal have fat i bus linjen, istedet for helt ind til controlleren.
Jeg installere SMARTHOUSE i vores hus.

 Mvh Christian / Elektriker

Da jeg for mange år siden tegnede mit hus som jeg gerne så det, var det et 1½ plans hus.
Indendørs swimmingpool med loft til kip og soveværelse på 1 sal med vinduesvæg med udsigt ned til swimmingpoolen.
Det er desværre ikke blevet til andet end en tegning endnu.
En anden ting jeg dog er i gang med under min renovation, er elinstallationer til indv. julebelysning. Lampestiksudtag placeres over alle vinduer så når julen står for døren er det bare at klikke julestjernerne i stikudtaget. Så slipper man for at rende rundt med en hammer,clips og forlængerledn hvert år.
Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09

Hærdet glas og stål....

Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09
Kan stadig give lidt udfordringer om vinteren...

Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09
Jeg tror altså også at det meste af det går spild i el forbruget.
Brændeovn ikke i nybyg, det sviner alt for meget også derfor vi ikke rigtigt bruger den herhjemme, og så slipper jeg også for skorsten og skorstenfejere...

Men det er jo der at fastbrændsel fyret kommer ind..

Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09
Nej, men skal nok lige sætte sig ind i det, og huske at benytte sig af det løbende, eller løber det nok lidt i sandet alligevel.

Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09
Har pillefyr i dag, og det er med garanti sidste gang jeg køber et pillefyr, har haft pillefyr i 8 år efterhånden, og med den pris vi betaler i dag er ideen altså lidt væk, det var meget sjovt da pillerne kostede 800,- for pr ton, og olienkerner ca. 650,- pr. ton, men nu vi betaler godt 3 gange så meget er besparelsen altså ikke alt det arbejde værd.

Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09
Plastvinduer er da det tarveligste skrammel, fatter ikke folk faktisk ønsker af få dette monteret i deres hus.

Skrevet af ktm på 09 feb 2010 10:09
Okay, den ide er hermed skrottet.



Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også