Drømmehuset

Skal til at have tegnet et udkast til vores nye hus, og det er sku svært med alle du muligheder man har når man skal bygge helt nyt, så vil jo ikke overse noget.

Så hvordan ville jeres drømme hus ud, hvis i skulle smide alt det i ønsker i et hus ?

Feks. 1 plan eller 1½ plan

Spændende udformet eller traditionelt udformet

Med kælder eller uden kælder

Integreret garage eller særskilt garage

Flade lofter eller loft til kip med saksespær eller kipdrager.

Genveks eller ventilation

Centralstøvsuger

IHC/Smarthouse eller bare traditionelt el... ?

Jordvarme/varmepumpe eller centralvarme

Mursten eller lette facader

Alu-træ vinduer eller trævinduer

Gulvvarme eller radiator / varmepumpe

Skal til at have tegnet et udkast til vores nye... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ud over moms, mener jeg da ikke der er afgift på træpiller??
Måske der er en grøn miljøafgift, men så gør det jo ikke noget! Alle er så glade for at være miljøbevidste, måske bortset fra mig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Selv om andre har skrevet det meste ned, så er her hva jeg ville have med:
- Solvarme på en 16 m2 (burde dække varme behov fra Marts til oktober)
- Luft / vand varmer / jord varme til de kolde tider (måske combineret med vindmølle)
- Central støvsuger
- Stor garage med overdækket gang til hus (med mindre den placeres i kælder)
- 1. sal til soveværelser, så når de voksne holder fest kan børne sove i fred (og når børnene blive teenager og holder fest kan de voksne sove i fred )
- Kælder til opbevaring.
- Loft til kip på 1. sal.
- Udsigt til de åbne marker.
- Legerum til børn / voksne tilknyttet køkken alrummet, sådan at børnene kan lege i nærheden af de voksne, men alligel har deres rum oven på hvor de kan være dem selv.
- Terresse i forbindelse med køkken / grill på den anden side.
- El. dim. til at der er en grp. pr. rum, sådan at fremtidens el behov dækkes.
- Ikke nødvendig vis Smart house / IHC.
- eget wc til børnene / gæsterne.

En anden ting vi personligt er glade for er, at vores hus er bygget på kælder sådan at alle vinduer er hævet en meters penge i forhold til normalt. Derved lavere risiko for indbrud og folk kigger ind. Dog ikke en ting du skal bekymrer dig ude på landet i samme grad
Held og lykke med projektet

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ud over alle de gode forslag:
Med dit erhverv.... ville jeg forsøge et +energihus og bl.a. tænke passiv opvarmning ind i ligningen (dvs. strategisk placerede store udhæng, der skygger for sommersolen, men lader den lavtstående vintersol bidrage til opvarmningen, der cirkuleres til hele huset via Genvex).

Mit eget drømmehus har to plan med ensidig taghældning (med integrerede solpaneler), hvor en stor del af nederste plan er garage med direkte indgang til hhv. værksted og viktualierum samt bryggers (forberedt for elevator til overetage). Bygget i træ og stål med beklædning i keramiske klinker.
Problemet i ovenstående er, at dagligdags-biler ikke bør holde i garage, men carport - og den integrerede garage øger den nedkølede overflade med de begrænsninger, det sætter...

Desuden vil en del af det nederste plan indeholde opbevaring til "alt det, vi ikke bruger så ofte".
Analyserer man sit daglige forbrug og bevægelsesmønstre i et hus, er det faktisk forbavsende lidt plads, man kan nøjes med - hvis man altså har opbevaringsplads andetsteds.

Held og lykke med det!

Mvh.

Jan R.
Jeg har lavet ihc her hjemme men syntes godt nok smart house er kommet noget foran med hensyn til moduler og funktioner osv
Har også lavet genvex og central støvsuger - begge dele ville jeg absolut lave igen!

Jeg er også mest til 1½ plan huset uden kælder.
1½ plan huset bare pga trappen og det hele det giver.
Så ville jeg måske lave køkken alrum til kip og ellers første sal på resten.

Og ja kanon med et muret hus. med geshims, rulleskift osv ser sq godt ud!

Med hensyn til spændende udformning ville jeg have lavet en form for halv cirkel midt på buset (selvfølgelig muret i samme stil som resten med geshims osv) hvor man så fx kunne have spiseplads med vinduer hele vejen rundt også selvfølgelig terrase oven på.


jeg er mest til garagen/værkstedet ikke er integreret i huset men i bygning for sig.
også dejligt praktisk så man ikke får slæbt for meget med ind når man er igang i værkstedet.

Jordvarme ville være et must hvis man har grunden til at få gravet nok slange ned. det ligner det du har :-D
Skrevet af ktm på 10 feb 2010 13:16
Ud over moms, mener jeg da ikke der er afgift på træpiller??
Måske der er en grøn miljøafgift, men så gør det jo ikke noget! Alle er så glade for at være miljøbevidste, måske bortset fra mig.


Jeg mener at der er en afgift på 80,- pr. ton.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Ved ikke om disse her kan tages for værende sandhedsvidner:

http://www.landogfritid.dk/Biobraendsel/Traepiller/

Jeg har aldrig før hørt om en afgift, og ville nok også blive en kende hidsig, hvis det var tilfældet, selv om det bare er en grøn afgift, som vi skal juble over.

Med venlig hilsen
ktm

 

nu importere jeg selv træ pille (ca. 1000 t) pr år
der ikke andre afgifter på end moms
Nu er snakken om huset gået over i træpiller, men for at vende tilbage til oprindeligt emne. Snak med en arkitekt er mit bedste bud. Det kan sagtens være at folk herinde kommer med gode bud på et drømmehus, men kræver mere end råd om genvex og pillefyr at udfylde ens drømme. Om huset er 1- 1.5 eller 2 plan kommer an på grund og omgivelser, saddeltag, shed, fladt eller noget andet lige så.
Hvis folk tror arkitekter kun tegner flade bunkerlign. ting - og at det er skrækkeligt når de gør- har jeg intet til overs for. Snævre horisonter kommer der sjældent noget godt ud af.
På trods af folks had til arkitekter har de trods alt et bedre grundlag for at tegne et godt hus end folk flest.

Så snak med en arkitekt - evt. snak med mig, så kan vi diskutere min efterisolering i samme omgang!

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Skrevet af el sporto på 14 feb 2010 12:19

Så snak med en arkitekt - evt. snak med mig, så kan vi diskutere min efterisolering i samme omgang!
Jeg ville også helt klart få en arkitekt eller tegnestue henover senere.

Denne tråd var mere inspiration, og få et få et par ideer man måske ikke lige selv havde overvejet.

Men ovenstående invitation skal da ikke stå hen, så kunne vi sikkert godt finde ud af...

Hver sin mening om det hele. Jeg har en drøm om engang hvis jeg vinder nogle millioner, at bygge et hus med mange af de ting i nævner vedrørende opvarmning etc.

Men drømmen ville være et murstenshus som var filtset med en masse døre/vinduer med sprosser fra gulv til loft. Og så selvfølgelig en masse store flotte kviste og så afslutning med prikken over iét - et stråtag:-) Men det strider selvfølgelig mod taglæggerens forkærlighed for tegl:-)
Arbejdede engang sammen med en der byggede sådan et hus op fra bunden på en grund med markudsigt også - det var mega flot og passede rigtigt flot ind i landskabet!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også