Kedeleftersøgning

Jeg går med planer om at bygge en havestue/vinterhave på ca. 30 M2, her overvejer jeg at opvarme den med en lille fastbrændselskedel, i forbindelse med et 2 meter dybt sandlager under gulvet.
Huset er gasopvarmet, og et evt. overskud af varme fra havestuen kunne med fordel hældes her over.
Mit spørgsmål er så om der er mogen der har erfaringer med helt små kedler, eller kender steder hvor de fåes.

På forhånd tak :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PD.
Kunne du uddybe det lidt bedre, skal fyret eventuelt opvarme sandet ?
Eller tænker du på noget der kunne opvarme hele gulvarealet ?

V.h.  Håndværkeren
Jeg skal prøve at forklare hvad jeg har i tankerne:-)

Mit sandlager skal isoleres med 300 mm. polystyren både i bund og sider, og lukkes med en vandtæt folie.
Lige over bunden lægges 3 rio-net med gulvvarmeslanger i 3 strenge og over sandet endnu et lag, der så overstøbes med beton til gulvet.

Min tanke er at få den lille kedel til at varme toplaget til 23-24 grader og derefter sende varmen i bunden, på et tidspunkt er hele massen varmet op og vil kunne holde denne varme selv om vi er væk i perioder.

Der bliver i alt 4 kredse, og jeg tænkte mig montere en justerbar shunt til at styre dem, samt en på kedlen til at sikre en fornuftig returtemperatur.

V.h. Peter
Jeg kan godt følge dig i dine ideer, men jeg må skuffe dig med at det nok ikke er en god løsning. Sand er ikke så god en akumulering som vand. Det vil sandsynligvis ikke holde varmen mere end et døgn, og da slet ikke med de varmegrader du har tænkt dig at tilfører.
Du skal op på mindst 65-75 graders varme for at få en akumulerings evne i den mænde sand, og der skal der fyres længe for at komme der op.
For en del år siden var der nogle experimenter med et sandlager system under gulvene i et etplans hus, hvor varm luft blev ført via kanaler under sandlageret, den varme luft kom fra store vinder med 30 cm. imellem glassene. Her varmede solen så hulrummet op og den varme luft blev så ved hjælp af små elektriske ventilatorer blæst langsomt igennem sandlageret. På den måde kunne de holde en jævn temperatur i huset frem til næste dag. Problemet var så at bare to dage med regn så var al varme forsvundet fra lageret. og det tog lang tid at genopvarme lageret.
Jeg har været med til at lave noget tilsvarende tidligere, blot i meget større målestok, nemlig under en 180 kvm. kontorbygning, det virkede over al forventning. Vådt sand har en varmekapacitet på 2800 j/kg, så der kan gemmes meget energi dernede.

Jeg ser lige om jeg kan få fat på ham der fik det andet lavet, måske kan jeg låne ing. beregningerne fra dengang :-)
Nu tænkte jeg på tørt sand, i våd tilstand er det sikkert noget helt andet, der varmer du jo vandet op.
Hvis du laver fast varmeinstalation i en havestue/vinterhave  , regnes den for boligareal, og skal overholde alle gældende regler herfor. (isoleringskrav, glasareal mv.)
Dessuden bliver den regnet med til husets areal (højere ejendomsskat)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis