Fald på badeværelsesgulv

Jeg skal renovere mit meget gamle badeværelse, har fjernet terassoen over beton (fra 1935) og skal udjævne gulvet.  Samtidig skal jeg dog have fald på i det ene hjørne hvor der skal være en bruseniche på ca 80x90 cm.  På den ene langside af brusenichen nedlægger jeg et af de moderne aflange afløb.  Hvordan etablerer jeg fald på 1:100 ned mod det afløb?  Det jeg er i tvivl om er primært hvordan jeg etablerer et fald der ikke, som i gamle dage, var pyramideformet ned mod et afløb centralt i brusenichen (svært nok) men derimod et "fladt" fald mod den ene endevæg uden at der derved kommer en kant på gulvet.  Det er ikke til at forklare dette spørgsmål på skrift.

Spm nr to:  Inden vådrumssikring, hvilket materiale bruger jeg til udjævning af gulvet, det er meget ujævnt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan udjævne gulvet med flydende spartelmasse. Dit nye afløb som du beskriver hedder et unidrain. Det ser rigtig godt ud, men..... Nu ved jeg ikke om du skal sætte fliser op på væggene bagefter. Men hvis du skal så skal du vide at når du lægger et unidrain, så er der jo fald på gulvet hele vejen langs væggen, og så får du et værre skærearbejde i dine fliser.

Men når du skal lave dit fald, så mål afstanden på nichen. Er den 90 cm lang, så skal faldet være 9 mm.
Hvis du sætter en loddestok i vage, så kan du jo måle 9 mm (eller hvor meget du nu kommer frem til) i niveau forskel.

Håber det hjalp dig lidt. Ellers så spørg igen, så skal jeg se om jeg kan komme med et svar lige der hvor du mangler info.

Held og lykke.
Så længe du har sat afløbet ca. 2 cm under niveau af det eksisterende gulv så kan det sagtens lade sig gøre, selvfølgelig mindre hvis du har mindre afstand ud til afløbet.

Det du skal gøre er at starte med med spartle det plan til underkant afløb, hvis der benyttes spartel til det.

Når dette er klaret blandes næste blanding væsentligt mere tykt så den kan lægges på med bredspartel og med spartles trækker du så det fald det skal være på det mellem et fast punk længere ude og kanten på afløbet.

Alternativt laves det i grus og cement, men så skal du banken hele området op hvor der skal være fald.

Hvis resterende gulv skal afrettes, klares dette nemmest med selvniveaulerende spartel masse.

Husk at afrense godt med grundrens første gang, og grunde mellem spartlingerne, så skal det nok holde.

Er overfladen meget glat, skal det lige overflade slibes med sandpapir så overfladen bliver lidt opridset og ru, så kan primeren bedre binde fast.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også