Gulvvarme i stue/køkken

Jeg overvejer at flå plankegulvet af i stue og køkken og erstatte det med gulvvarme og klinker. Jeg kan konstatere  at der kun er ca. 10 cm ned til et betonlag (ved radiatorrør).
? : hvor tykt en betonlag kan jeg forvente at møde i et hurtigt (svingende kvalitet) opført hus fra 1968?
? : hvor lang tid vil det tage 1 person (mig) at opbryde 40m2 inkl. bortskaffelse af betonbrokker/sand/jord og med det rigtige værktøj?
I samme ombæring vil jeg udskifte køkkenet. Jeg vil fjerne en mur ind til stuen. Jeg vil dog lade 60 cm stå i begge sider (af stabilitetsgrunde) og for at bl.a. stuedøren har noget at blive stoppet af. Det stykke mur jeg vil fjerne har kun 2 spær på tværs. Der er 5 spær i resten af stuen der går fra ydermur til ydermur.
? Umiddelbart så burde den nuværende indermur mellem køkken og stue ikke være bærende eller hvad?
? Hvordan pleaser man familen hvis vi er uden stue og køkken i 1-2 måneder?
? Hvad gør jeg bedst med opbevaring af møblerne? Leje container/telt?

Vi kan "bo" i udestuen imens, men opvaskeren og komfuret bliver svært at undvære. Skal man leje et gaskomfur og købe en stak engangsservice?

Andre tips modtages gerne af nogen der har været et lignende projekt igennem.

Jeg er næsten egenhændig bygget 30m2 til, men det tog 3 gange så lang tid end jeg havde regnet med, så det må ikke ske igen, så vil jeg hellere undlade at gå i gang.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39
Jeg overvejer at flå plankegulvet af i stue og køkken og erstatte det med gulvvarme og klinker. Jeg kan konstatere  at der kun er ca. 10 cm ned til et betonlag (ved radiatorrør).
? : hvor tykt en betonlag kan jeg forvente at møde i et hurtigt (svingende kvalitet) opført hus fra 1968?
Den kan svinge noget men mellem 8-12 cm er rimeligt normalt.
Herhjemme havde jeg i nogle rum 8 cm og nogle faktisk over 15 cm...

Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39
? : hvor lang tid vil det tage 1 person (mig) at opbryde 40m2 inkl. bortskaffelse af betonbrokker/sand/jord og med det rigtige værktøj?
Kommer jo an på hvor meget du går til den.
Men forvente ca. 1 dag til at bryde gulvet op og brokker ud.
Også kommer det an på hvad du kommer ned til, er det leret jord tager det jo langt tid, men er det sandet grus/jord, er det ikke så slemt og kan sagtens klares på en dags tid.
Er det muligt at komme tæt på huset, og skovle det op på transportbånd ud til en trailer er det klart en fordel.
Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39

I samme ombæring vil jeg udskifte køkkenet. Jeg vil fjerne en mur ind til stuen. Jeg vil dog lade 60 cm stå i begge sider (af stabilitetsgrunde) og for at bl.a. stuedøren har noget at blive stoppet af. Det stykke mur jeg vil fjerne har kun 2 spær på tværs. Der er 5 spær i resten af stuen der går fra ydermur til ydermur.
? Umiddelbart så burde den nuværende indermur mellem køkken og stue ikke være bærende eller hvad?
Kommer på an om der er forstærket hvor der er længere spænd jo.
Er det alm. 1 plans hus vi snakker om?
Tung eller let tag ?
Spændvide mellem de 2 vægge, det har alt sammen en betydning.
Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39
? Hvordan pleaser man familen hvis vi er uden stue og køkken i 1-2 måneder?
Hmm, det bliver nok dyrt i det lange løb, at få mad ude i byen.
Det ville klart være en fordel at lave dette om sommeren, hvor maden kan klares på grillen, og det meste af dagen alligevel fordrives i haven.
Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39

? Hvad gør jeg bedst med opbevaring af møblerne? Leje container/telt?
Kommer jo an på hvor meget det er, og hvilken årstid det er.
Men et telt kunne sagtens være løsningen hvis det var sommer, møbler skal bare stables op på paller eller andet, så de ikke står og får fugt af jorden.
Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39
Vi kan "bo" i udestuen imens, men opvaskeren og komfuret bliver svært at undvære. Skal man leje et gaskomfur og købe en stak engangsservice?
En billigt campingkomfur kan man sagtens klare sig med, det er værre med opvaskemaskinen, den kan man jo dårligt undvære, men mon ikke en alm. gammeldags opvask kan tage det værste, også må resten klares med engangsbestik.

Skrevet af ErikP på 08 feb 2010 12:39

Andre tips modtages gerne af nogen der har været et lignende projekt igennem.

Jeg er næsten egenhændig bygget 30m2 til, men det tog 3 gange så lang tid end jeg havde regnet med, så det må ikke ske igen, så vil jeg hellere undlade at gå i gang.
Nej, ikke mens vi boede i huset, lavede disse ting inden vi flyttede ind, og manglende så bare et enkelt gulv i soveværelset som stadig var bjælkegulv, her 9 år efter er det stadig ikke skiftet, og bliver først klaret til sommer da vi har besluttet det skal være i år, sådan et uisoleret gulv er sku koldt her i sådan en lang vinter.

Umiddelbart burde det sagtens kunne klares på den tid, men kommer jo som sagt an på hvor meget der bliver gået til den, og om du evt. har noget hjælp at hente til den hårde arbejde i starten med at få gulvet op og gravet ud, dette er helt klart den værste del af arbejdet.

Du kan jo få din eletrikker til at sætte en byggetavle op, som komfuret så kan sluttes til.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for de hurtige svar.

Kommer på an om der er forstærket hvor der er længere spænd jo. Er det alm. 1 plans hus vi snakker om? Tung eller let tag ? Spændvide mellem de 2 vægge, det har alt sammen en betydning.--->
- 1 plans hus
- spænd er ca. 6,5m
- tegltag ca 40kg/m2

Køkkenet er en mindre æske i den ene hjørne og stue/spisestue er et L hvor foden af l'et er gavl - se primitiv tegning her

4 spær har dette spænd på 6,4m uden understøttelse - de sidste 4 ud mod gavlen.
Hvis jeg fjerner ca 1,7 m af muren så vil 2 spær yderligere få et spænd på 6,4m uden understøttelse. Jeg kan ikke se nogen forskel på spærene på loftet, men som jeg også skrev så er (var) det et typehus i den billige ende af kvalitetsskalaen, så det er nok noget man bare er sprunget over. Jeg får svært ved at lægge en bjælke op, da den ville komme til at hvile på en overlægger til et vindue og det er vel ikke for smart? En stople hvor muren knækker vil stå i vejen - der skulle gerne stå et ø-møbel med spisepladser til 4 personer rundt om.

Sådan skal det se ud efter at et stykke mur er fjernet :

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis