Egen sikringsgruppe i køkkenet og nedsikring fra 16A til 13A

Hej med jer

Jeg havde en diskussion forleden med vores elinstallatør forud for vores kommende køkkenrenovering i vores lejlighed. Vi blev ikke enige, og nu vil jeg meget gerne have jeres mening.

Til køkkenet er der pt. trukket ét 5*2,5 kabel sikret med 16A samt ét 3*1,5 kabel sikret med 13A. Vores installatør vil meget gerne trække yderligere to 3*1,5 kabel således, at ovnen får egen gruppe, køl/frys får egen gruppe, stikkontakter får egen gruppe og lys får egen gruppe.

Det lyder fornuftigt. Problemet er bare, at det er sindsygt besværligt at trække nye kabler gennem en gammel lejlighed uden at ødelægge stuk, paneler m.m.

Jeg foreslog derfor, at vi opsætter en diskret, lille sikringsgruppe i køkkenet som forsynes med kablet på 5*2,5 og 16A. Fra denne gruppe kan vi forsyne henholdsvis ovn, køl/frys og stikkontakter med hver deres 13A sikring. Det er rigeligt, da vi bruger gasblus og ikke kogeplader.

Men min installatør siger, at det er ulovligt at sikre ned fra 16A til 13A på denne måde. Det forstår jeg ikke. Er det korrekt? Og i givet fald hvorfor?

Håber at I kan hjælpe.

Mvh
Thomas


Thomas

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er ulovligt er der sket noget drastisk med reglerne siden jeg blev udlært.
Jeg har ikke arbejdet som elektriker de sidste mange år. Så det kan godt være at jeg tager fejl.

Men hvis det ikke skulle være lovligt, vil jeg gerne vide hvor det ulovlige betår?

I selve tavlen har man jo typisk 25 eller 32 A foran de 16A elelr 10A man sender videre til stikkontakter osv.
Det er det samme som at placere en undertavle til f.eks. en stying af en sauna eller boblebad.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er der ikke noget i vejen for at etablere en undertavle på din 5g2,5mm2 Men ved sådan et lille spring i sikringsstørrelse, 16A til 13A vil der ikke kunne sikres selektivitet. dvs. man kan ikke være sikker på at ved en kortslutning at det er den mindste sikring som går først. -Du skal være opmærksom på at der findes flere indbygnings ovne som bruger op til 3600W -> 16A ved 230V. Når vi snakker bolig må en 2.5mm2 beskyttes med en 20A sikring, hvilket måske kunne være en ide at forsikre din undertavle med. I din undertavle placere du så X antal 1p+n sikringer til forsyning som du har beskrevet. evt. en 1p+n 16A sikring til ovn. Du skal som min. have 3 disponible stikkontakter som er fordelt på 2 grupper i dit køkken. Din nye undertavle skal være "let" tilgenlig, så det dur ikke at begynde at gemme den væk bagerst i et køkkenskab.
Jeg tror at din elektrikker mener at din nul-ledning på 2,5A har for lavt tværsnit i forhold til det du gerne vil. Tænk på at den kan levere 16A - men du vil gerne lave 3 13A grupper der skal levere til 220V forbrugere - dvs din nulledning kan blive belastet med 3 x 13A - altså 39A eller nok til en rask lille ildebrand... Der er ikke sikring på nulledningen - kun på hver af de tre faser. Hvis du ikke skal bruge trefaset strøm i det køkken kan du måske som nødløsning mærke en af faseledningerne om til nul så du får to lovlige 220V grupper til dit køkken uden at trække nye kabler + den du har i forvejen bliver det til tre.
Skrevet af fartilfire på 08 feb 2010 22:03
Jeg tror at din elektrikker mener at din nul-ledning på 2,5A har for lavt tværsnit i forhold til det du gerne vil. Tænk på at den kan levere 16A - men du vil gerne lave 3 13A grupper der skal levere til 220V forbrugere - dvs din nulledning kan blive belastet med 3 x 13A - altså 39A eller nok til en rask lille ildebrand... Der er ikke sikring på nulledningen - kun på hver af de tre faser. Hvis du ikke skal bruge trefaset strøm i det køkken kan du måske som nødløsning mærke en af faseledningerne om til nul så du får to lovlige 220V grupper til dit køkken uden at trække nye kabler + den du har i forvejen bliver det til tre.


hmm du skal hvis lige læse lidt mere på din 3faset el teori...
Hej Daniel

Tak for udførligt svar. Tror jeg tager en snak med min elektrikker igen (eller hans mester ;-). God ide med at sikre op til 20A i hovedtavlen. Og tak for info om min. tre stikkontakter på to grupper. Tror vi løser det ved at lade stikkontakt(er) til kø/frys køre på en gruppe og resten på en anden. Så slipper jeg også for, at elkedlen slukker for køleskabet. Alternativt sætter vi bare en stikkontakt ved afbryderen til lyset, som kører på en helt tredje gruppe. Eltavlen i køkkenet placerer vi i et skab - tilgængelig og alligevel af vejen.

Mvh
Thomas

Thomas

Annonce
Hej næstformanden

Tak for hurtigt respons. Ja, jeg synes jo også det lød mærkeligt, så jeg tager en ny snak med elektrikkeren eller hans mester.

Mvh
Thomas

Thomas

Hej fartilfire

Tak for svaret. Det er sådan nogle ting, som du påpeger, som naturligvis bekymrer mig, så jeg tager en grundig snak med elektrikeren om sagen og beder ham om at forklare sig nærmere. Jeg kan dog se, at Daniel ikke mener, at din tanke holder hele vejen. Det må jeg også diskutere med trikkeren.

Mvh
Thomas

Thomas

Skrevet af Daniel p på 09 feb 2010 01:02


hmm du skal hvis lige læse lidt mere på din 3faset el teori...

Mon dog - men du kunne måske uddybe dit indlæg?
Skrevet af Thomas Johansen på 09 feb 2010 07:32
Hej fartilfire

Tak for svaret. Det er sådan nogle ting, som du påpeger, som naturligvis bekymrer mig, så jeg tager en grundig snak med elektrikeren om sagen og beder ham om at forklare sig nærmere. Jeg kan dog se, at Daniel ikke mener, at din tanke holder hele vejen. Det må jeg også diskutere med trikkeren.

Mvh
Thomas


Lad os høre hvad din løsning bliver når du har talt med elektrikkeren.
Skrevet af Thomas Johansen på 09 feb 2010 07:32
Hej fartilfire

Tak for svaret. Det er sådan nogle ting, som du påpeger, som naturligvis bekymrer mig, så jeg tager en grundig snak med elektrikeren om sagen og beder ham om at forklare sig nærmere. Jeg kan dog se, at Daniel ikke mener, at din tanke holder hele vejen. Det må jeg også diskutere med trikkeren.

Mvh
Thomas


Den del der ikke holder er 3x13A=39A, Da der er tale om 3 faset vekselstrøm er der en fase forskydning mellem dem, og der for bliver nulledningen belastet med en gemmensnits strøm, (3x13)/3=13A.

Hvade det været jævnstrøm, havde hans regnestykke passet bedre

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis