Ydervægge beklædt indvendigt med Cellutex-plader. Hvad gør jeg?

Vi er netop gået igang med at forberede den indvendige istandsættelse af vores nye ældre hus, bygget i 1906. Efter nærmere undersøgelse viser det sig at samtlige ydervægge er beklædt med cellotex-plader. Jeg har endnu kun prikket lidt i væggene, men det virker umiddelbart som om cellotex-pladerne er monteret direkte på muren, og ikke monteret på lægter.

Vi har intensioner om at opsætte filt på væggene, men da cellotex-pladerne både er for bløde og for brandfarlige (!) som underlag, forventer vi derfor at brække pladerne ned.

Nu står jeg dog med et ekstra problem: Stukken i "fine" stue ser ens ud på ydervæggene med cellotex og på indervægge uden cellotex. Der må altså i forbindelse med opsætningen af stukken være taget højde for at cellotex-pladerne ville fylde lidt. Samme problem opstår også i en tilbygning (forlængelse af en anden stue) hvor der også er taget højde for at cellotex-beklædningen vil fylde. Ved at fjerne pladerne får jeg således en for stor kant mellem hhv. ydervægge/stuk og ydervæg/indervæg.

Hvad gør jeg nu? Er det en god løsning at montere gipsplader istedet for cellotex-pladerne for at udligne de førnævnte forskelle, eller kræver det et uderskellet af lægter? Kan forskellne udlignes ved at pudse væggene op? Jeg har endnu ikke overblik over om cellotex-pladerne er monteret med tjære, som jeg kan se at andre her i forummet har oplevet.

P.S: tilstandsrapporten nævner desværre ikke noget om cellotex-pladerne på ydervæggene. Burde den ikke gøre det? Og er der noget at komme efter hvis jeg klager?


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok overveje at sætte vådrumsgips op i stedet for cellutexen.
Vådrumsgips fordi det ikke suger fugt i voldsom grad, hvis væggen er lidt klam, og så ville jeg give væggen og pladerne primer på begge sider.
Så vil pladerne kunne sættes direkte op på væggen, hvis den er rimelig i orden, med fliseklæb.
Jeg ville så samle pladerne, ved at lægge nogle strimler tynd plade bag ved samlingerne og skrue selvborende gipsskruer i.
Så får du en perfekt overflade til din filt.

Med venlig hilsen
ktm

 

... og få så din hulmur fyldt op!

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis ellers væggene er nogenlunde ,kan man vel bare lade kanten på stukken være, ekstra bred evt pynte på kanten.
Så pudse eller fuldspartle væggene. Jeg vil også sige at sætte vådrumsgips op lyder lidt vildt,der skulle jo helst ikke være noget fugt i væggene.
Men jeg tror man lige skal se det for at finde den bedst løsning.


Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Skrevet af technojazz på 07 feb 2010 21:54


P.S: tilstandsrapporten nævner desværre ikke noget om cellotex-pladerne på ydervæggene. Burde den ikke gøre det? Og er der noget at komme efter hvis jeg klager?

Cellotex-pladerne var fuldt lovlige at anvende dengang, så der er ikke noget at komme efter.
Og der er intet ulovligt i at lade dem sidde, så der var ingen grund til at nævne dem i tilstandsrapporten.
Jeg har ihvertfald aldrig hørt andet, men Orla Nautrup ved sikkert besked.

Og de har altså en effekt, så hvis der ikke er hulmursisoleret, må du nok forvente nogle kolde ydervægge, hvis du blot erstatter dem med gipsplader direkte på indermuren.

Mvh

Ja, det er da pludselig blevet lidt kompliceret. Men jeg tror nu også at jeg ville holde mig til vådgipspladerne som en foreslår. Det ved man hvad er..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du mener, at cellotex'en er sømmet direkte på væggen uden forskalling, er der også plads til en liste + gips så du når ud til stukken. Men pas på, når du taget cellotex ned foroven. Kan meget vel være, at gipsstukken hænger sammen med vægbeklædningen. Træk et tyndt stålblad langs væggen bag stukken, før du baldrer løs. Der er forøvrigt garanteret tjærepap bag beklædningen. Nu får du jo også muligheden for at få flyttet afbrydere og stikkontakter hen hvor de er mest formålstjenelige.

 

kan stadig ikke se "hvorfor" det skal være vådrumgips ???
hvis væggene er fugtige er der da noget andet galt ,som man skal have ordnet først.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Har huset hulmur?
I bekræftende fald er her vel kun plads til 6-8 cm isolering.
I betragtning af det ret omfattende arbejde med opsætning af gipsplader, ville jeg nok vælge at opsætte stållægter, ekstra isolering 50-100mm, og så dampspærre og gipsplader. Stuk eller ej. Besparelsen i fyringsudgifter kunne måske betale en stukkatør, der kan lave en ny gang stuk.
Har også et ældre hus med cellutex. Så hvis du vælge muligheden med at sætte gips op, skal du være opmærksom på at celletex pladerne sikkert kun er 9 mm tykke. Så der skal også 9 mm gipsplader til hvis det skal passe med stukken.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Mange tak for de mange forslag. Imponerende så hurtigt der blev svaret! Rart at møde så mange engagerede mennesker herinde.

Jeg kan se fra flere af svarene at jeg desværre nok kom til at udelade en vigtig detalje i mit første indlæg. Beklager! Huset ER hulmursisoleret og føles generelt både lunt, tørt og uden "våd hund"-lugt. Mine bekymringer om cellutex-pladerne går derfor ikke i første omgang på isoleringseffekten af cellutex'en men mest om hvordan jeg bedst udligner niveauforskellen der opstår NÅR jeg piller pladerne ned.

Når der nu er hulmursisolering, er det så for omfattende at begynde med opsætning af gipsplader? Jeg noterer mig at det jo er rimeligt omfattende. Jeg tager tilløb til at få undersøgt plader, underlag og stand af vægge i løbet af et par dage, og jeg vender tilbage når jeg ved mere.

@djaydjay: det der undrer mig ved tilstnadsrapporten er at cellutex-pladerne opsat i køkkenloftet blev vurderet til en K3'er, mens pladerne på ydervæggene ikke er nævnt. De udgør vel samme brandrisiko, og burde vel så begge være K3'ere. Og vel især da udbedringsomkostningerne ikke er helt ubetydelige.

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også