Er det nødvendigt at slibe af?

Jeg kunne godt tænke mig, at male mine dørkarme og fodpaneler, og derfor vil jeg høre om der ikke er en ekspert herinde der kan svare mig på om det er nødvendigt at slibe af først?
Jeg synes nemlig der er adskellige meninger om det!

Og hvilken slags maling er bedst at bruge?

TAK!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ingen tvivl jeg vil slibe !! du får det bedste resultat med det. Du behøver dog ikke slibe i bund (til du ser træ)
hvis du er "doven" så som minimum rens af med grundrens.... grundigt !!

men smut ind i den nærmeste "malerbutik" der kan du få god vejledning... også den gode maling !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Jeg bakker op omkring Seti. Grundrens først og så korn 100 hurtigt hen over paneler og karme. På den måde ridser du overfladerne og skaber på den måde god vedhæftning, når du maler igen. Lad være med at slib som en sindssyg, det gavner ikke det helt store alligevel.

Jeg kan se du bor på Frederiksberg. På Frederikssundsvej nogle hundrede meter efter Brønshøj torv i retning mod Husum, ligger en maler forhandler (Mener den hedder Mal og Spar). Han sælger Yunik maling til rigtig fornuftige priser og det er en glimrende kvalitet - har brugt det til hele mit hus. Lad for guds skyld være med at køre i Silvan eller andre af de byggemarkeder - de flår en rent prismæssigt, når det kommer til maling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rent teoretisk, behøver man ikke slibe hvis man vasker med grundrens og eftervasker med vand, da det rent teoretisk skulle ødelægge overflade så meget på det gamle maling at det nye kan hæfte. MEN... Slib alligevel,- grundrens fjerner ikke små støvkorn osv i gammel maling.

-Hvis dine karme/paneler egentlig er fine glatte men bare grimme, ville jeg nok bruge en korn 120, så du ikke laver for store ridser.
-Vask dem godt af med grundrens
-vask efter med rent vand, så du får grundrens væk (rester af grundrens kan hindre god vedhæftning af ny maling)
-Hvis de ikke skal havde samme farve, eller de er slemme, så brug noget hæftegrunder først. (eks. Beckers)
-Spartel ujævnheder med en acrylspartel et par gange, slib efte rog pletgrund.
-Mal med en god acryllak 1-2 gange. Kunne være Beckers Snickerifinish. Den dækker godt, er let at male med, flyder rigtig godt sammen og koster ikke en bondegård. (ca 300 for 3 Liter)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også