Installationskabel - hvilket skal jeg vælge

Jeg skal have lavet installation på en nybygget 1.sal. Da jeg gerne vil spare på elektrikerens regning vil jeg gerne købe nogle materialer selv, så jeg kun skal betale for hans arbejdstid: Men hvilket installationskable skal jeg købe? Udgangspunktet er kvalitet, såsom NKT's installationskabler og det skal være med jord (er det ikke lovpligtigt?) og enkelte stikkontakter skal opsættes til korrespondance. Og vi får også brug for spots flere steder.

vh jonama
 
  

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5x1,5 kvadrat så er du vidst godt dækket ind til de fleste opgaver.
Koster 329,- for 100m i jem og fix
NEJ, lad være med at købe skod kabel fra jem og fusk, din trikker bliver træt af dig....
Køb NKT eller tilsvarende kabel, gerne "light" kabel. Desuden er det spild af kabel og bruge 5x1.5mm2 til alm 230v stikk. (fase nul og jord)
Men du er selvfølgelig nødt ilt at bruge 5x1.5mm2 til din korrsp. og almindelige tændinger.
Til dine spots (forudsat det er 230v spots) skal du bruge 3x1.5mm2 PKAJ (blød)
Det hele kan findes ved Green-line.dk
http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp


 Mvh Christian / Elektriker

Mange tak for svar.
Så ved du sikkert også om det er et krav at have jord i stikkontakterne i huset. De fleste apparater bruger jo ikke jord.
Nå, ja forresten. Hvor dyrere pr. meter vil du tro det bliver at føre kablerne i rør (rør inkl. installation)(det skal siges at der kun er plader på en side af vægge, så det er lige til at gå til)
Jamen der skal jord med rundt! Der skal også installaeres HPFI relæ, hvis der ikke er et HFI eller HPFI relæ i forvejen.
Det kommer jo an på, hvad din trikker tager i timen og hvad du skal give for rør
Men ingen tvivl om det er nemmere og billigere bare i kabel (uden rør)
mht spots, HUSK for guds skyld og købe nogle 230v spots til direkte montering i isoleringen.

 Mvh Christian / Elektriker

Annonce
PKAJ ledningen er vel kun fra lampeudtag og hen til selve halogen spots og ikke selve installationskablet som skal ligge i væggen?

i nye installationer  skal der være jordforbindelse !   ups, allerede besvaret


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tror du skal kende en el-installatør ret godt, før han vill installerer materiel du selv har fremskaffet... En del af hans avance ligger faktisk i materialerne, så hvis han siger at timelønnen skal ganges med 1,5 er det nok ikk helt urealistisk. Bare lige til din orintering..

Så find en el-installatør først og samarbejde med. Du risikrer at ingen ønsker jobbet...

Mvh.
Sten Krog - El-Installatør
Jo, der er skam et moderne relæ hos mig?

Jeg skal huske det der med spots. Nu forstår jeg også hvad du mener med PKAJ ledningen. Disse bruges til indbyggede spots. Jeg tænkte mest på 3xspots i lampeudgave, men jeg glemte de har deres egen omformer.

Hvad angår føring i rør - vil du anslå det tager den dobbelte tid?
Sten, tror der er mange installatører der gerne vil have noget arbejde ind. Så tror ikke han får probs med det.
Jo PKAJ er fra lampeudtag til første spot - og derefter til at luse imellem spots'ne

 Mvh Christian / Elektriker

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis