Ludbehandling af fyrretræsplanker

Hej
Jeg skal til at ludbehandle 2 fyrretræsplankegulve. Det er gamle planker der er høvlet ned.

Jeg har købt noget Lud til fyrretræ hos Flugger. Jeg havde nogle ekstra stumper af gulvet liggende, som jeg lige ville lave en prøve på inden jeg gik igang med selve gulvet...HELDIGVIS

De er begge blevet grønlige, sådan lidt som om de var trykimprægnerede onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/sick.gif" width=20 height=20>.

Hvorfor gør de det?  Gulvet var slebet helt ned, til helt rent træ.

Kan man få noget andet lud, som ikke har samme problem?

Det er meningen at gulvet skal sæbebehandles bagefter.

Håber på svar

Venlig hilsen
Peter
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har engang selv været udsat for at et  Pitch Pine gulv, blev grønt(havde et grønligt skær), efter at have givet det nåletræslud. Blev rådet til at give gulvet hårdttræslud og resultatet blev perfekt.


Det er fuldstændig ligegyldigt hvilken type lud du bruger, da det i bund og grund indeholder det samme. Du skal bare være opmærksom på at lud er basisk og derfor ætser og ikke giver dig en gulvbehandling af alene. Det er slidet med sæben der giver dig beskyttelsen til sidst og derved et slidlag på dit gulv.

Når du ludbehandler giver du dit gulv et basisk chock. Træet rejser sig og det er netop meningen. Du skal efterfølgende mætte gulvet med 5-6 lag kraftig sæbespåne behandling for at opbygge et sæbe/kalk lag, der gør at du efterfølgende får den stærkeste behandling du kan give dit gulv.

God fornøjelse

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


der er forskel på det to typer lud. der vel en årsag til der er lavet to typer :-)
Hårdtræslud indenholder natriumhydroxid
og nåletræslud indenholder natriumhydroxid & calciumhydroxid,
også selvfølgelig vand og pigmenter til dem begge
Hej Peter!
Jeg er en ganske almindelig husmor af den gamle skole, og jeg har selv haft ludbehandlede fyrretræsgulve i mange år.
Jeg vil sige - gør som de gjorde i gamle dage! Ludbehandlede gulve er jo ikke nogen nyopdagelse. De brugte ikke dyre prudukter, men kun ganske almindelig brun sæbe - ikke det pjankede,flydende vandtilblandede, nej det gode gammeldags,billige du kan få i brugsen - altså det gele-agtige. Af den laver du en god skummende spand sæbevand. sæben skal piskes ud i vandet med et piskeris, der skal vel ca en dl sæbe til 10 l, og så vasker du gulvene med det nogle gange. Sæben danner automatisk kalksæber som danner hinde mod snavs.
Jeg oplevede ikke noget uønsket farveskift. Det var gamle, afhøvlede gulvbrædder og de blev nydeligt hvid-agtige. De holdt til både børn, hunde og et spildt glas rødvin. Men selvfølgelig skal de vaskes af og til. Kom der pletter, jamen så klarede guldskrubben det.

God arbejdslydt - en gammel husmor fra landet.

Samsøpigen

 

Hej igen
Jamen vil det sige at gulvene slet ikke fik nogen ludbehandling imellem afslibning og brunsæbe?
Umiddelbart troede jeg at luden skulle forhindre at gulvet med tiden gulnede, men det er måske ikke det store problem?

Venlig hilsen Peter
Hej Peter

Lud er læsket kalk, det luden gør er at give dine gulve en chock så det kan tage imod sæbebehandlingen. Ved at sæbebehandle med en sæbe med højt fedtsyre indhold enten gammeldags brunsæbe eller sæbespåner opnår du et kalklag som er FANTASTISK
slidstærkt, så uden lud eller sæbe går det altså ikke.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej Peter!
Nej, mine gulve fik ikke anden behandling end den beskrevne SÆBELUD. Sådan en spand  sæbelud og er meget basisk. Brun sæbe kan jo også bruges kocentreret til at fjene olimaling med - så basisk er det.
Opskriften er ikke min, den er urgammel, og træet bliver kun kønnere og lyser med tiden - det sørger kalksæberne for.
Min bedstemors køkkenbord f.eks var råt fyrretræ - det fik jævnligt en gang sæbelud, og det var næsten glat af denne sæbelud/kalksæbe hinde og fint hvidligt.
I hvert fald sker der intet ved at forsøge. Det er jo blot som at vaske gulvet i sæbelud. Synes du ikke, det dur, jamen så kan du jo ty til noget andet. Der er ikke sket nogen skade ved at vaske gulvet. selvfølgelig skal det ha` nogle gange inden der er tilstrækkeligt med kalksæbedannelse.
Sæbeluden=sæbevandet må ikke se skilt ud, som kærnemælk, så har du for lidt sæbe i.
V.h.

Samsøpigen

 

Lud er læsket kalk skriver Høkeren - ok; ja, men der må jo være en slags parallel, siden SÆBE-LUD, altså ganske almindelig brun sæbevand kan gøre det samme. Jeg har ikke tekniske data på dette, og ved ikke om mine gulve fik "et chock" , men det fungrede -  ganske som det gjorde i gamle dage, hvor en husmor blev målt på at ha` fine hvidskurede gulvplanker og køkkenborde.
Hvis der fortsat findes folk, der kan huske fordums træ-vaskekar, træ-vaskebænke eller vaske-bræt , så ved i hvordan sæbelud- behandling ser ud. I dag sælges disse gamle bænke i dyre domme som "ludbehandlede".
V.h. Samsøpigen

V.h. Samsøpigen


Samsøpigen

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis