Vaskemaskine som generator???

Hej jeg har en aeg vaskemaskinemotor og vil gerne høre om der er nogle som ved om den kan bruges som generator på en vindmølle eks. Her er lidt data som står på den

3 phase induction motor
195 v - 300 hz - 3 A  17000 rpm

 Hej

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har aldrig hørt om at man kan bruge en elmotor som generator
Jo Jensen, jeg kender godt en dynastarter. Men den er også bygget til det, det er en vaskemaskine motor ikke
hej har en gang leget med tanken om at bygge en vindmølle og læste ledt om det, ville nemlig også bruge en motor fra en vaskemaskine,
Den kan godt lave strøm men det krever meget høje omdrejninger, vis du skal opnå så meget strøm du kan bruge til noget.

hilsen nic:o)
larsc

Kunne du ikke fortsætte den tråd du startede i søndags med samme indhold?

Men jeg gentager mit svar til dig:

Når motoren er mærket 17000 RPM 195V 300 Hz er det en elektronisk reguleret motor.

Det er ikke helt umuligt at bruge den som generator, men den skal op på lignende omdrejningstal og have en helt anden elektronisk regulator, så det er ikke realistisk at bruge den.

Hilsen Aksel
Annonce
jeg kan godt se at det er mange omdrejninger man skal have den op på for overhovedet at ku bruge motoren til noget men jeg må bare lede videre med lys og lygte efter noget andet hvis der er nogle som ved om hvor man evt kunne finde en gererator til en lille husmølle må de meget gerne komme med indlæg , evt en elektromotor som ved "lave omdrejninger kunne generere 12 v"


 Hej

 

En generator fra en bil er da et godt bud. Den kræver fra 500-3000 omdrejninger for at yde noget. Den er rimeligt vejr bestandig og kan klare fugt (nok ikke regnvejr i stiv kuling) og koster ikke alverden hvis man da ikke kan rive en ud af en gammel bil.
Der har kørt en lang debat om generator til vindmølle, det seneste indlæg 26 jan, der er hele problematikken gennemgået, læs den tråd og kom igen hvis dine spørgsmål ikke dækkes der.

Det virker lidt formålsløst at kommentere samme problem gentagne gange hvis det kun skyldes at spørgere ikke gider lææse hvad der er skrevet tidligere, og desuden starter samme tråd 2 gange med 4 dages mellemrum

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/154246/afv/topic/
Man kunnemåske prøve med sådan en her
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-100358723-loftventilator.html
den kan give et gevaldigt stød, hvis man rører ved den INDEN den er stoppet helt,
det er nok derfor der er plastiksnor på!!

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Jeg skal ikke gøre mig klog på det men her er en som  bruger en vaskemaskinemotor som generator uden at sætte permanente magneter i. Man skal se hele forklaringen og det kommer til sidst. Jeg har ikke prøvet selv men vil prøve hvis jeg da kan få fat i en motor.  https://www.youtube.com/watch?v=Kiez7fqro_g
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis