Bosch PEX 220A

Hej gør det selv'r

Jeg vil gerne høre om jeres anbefalinger på excenterslibere.

Jeg er ude efter en excentersliber til almindeligt gør det selv arbejde, nedslibning af møbler og lign. Har kigget på den ovennævnte bosch, fordi den ligger godt i min hånd.

Men har fundet ud af at man ikke kan indstille svingsningstallet på den. Den kører fast med 24.000 svingninger.
Jeg har ikke en slibemaskine selv andet end med hånden. Men er blevet fortalt at excentersliberen er den mest allround slibemaskine man kan få, sammenlignet med rystepudser, og trekantssliber.

Kan man godt styre slibningen selv om man ikke kan indstille svingningstallet?

Prisleje omkring en 500-600 kr skal den ligge på. Vil ikke ofre en formue på en maskine, når det kun er hobby/gør det selv arbejde.

Hvilken ville i vælge af disse 2?
Bosch PEX 270 AE
Bosch PEX 220 A
Eller er der nogle der har andre anbefalinger i det prisleje?

På forhånd tak

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke de to modeller
Men jeg har en Grøn bosch excentersliber, med ø 150 mm slibetalerken, og trinløs hastighed.

Jeg synes ikke det er nemt at undvære det trinløse regulering, jeg bruger det meget, skal man forsigtigt slibe ind til en kant eller lignende.

Jeg er glad for jeg valgte en ø150 mm fremfor en ø125 mm

mvh jens
Hvorfor er du glad for at have 150mm istedet for 125mm?
Fordi det går hurtigere?

Kender desværre bare ikke det at arbejde med en excentersliber endnu, til at vide hvad man bør gå efter desværre. Ville bare gerne undgå et fejlkøb

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Synes du skal gå efter AE modellen med variabel hastighed, det udvider mulighederne betragteligt. Du kan måske sammenligne med denne Bosch fra den blå serie, hvis du vil se lidt om omdrejningstallet:

http://www.bosch-pt.dk:80/boptocs2-dk/Handwerk-Industrie/Værktøj/DK/da/gw/Excenterslibere/101286/GEX+125-1+AE/14161/index.htm

I forhold til hvad du skal bruge den til, vil jeg mene at den grønne er helt fin til prisen, det er jo stadigvæk en Bosch!
125 mm kontra 150 mm giver selvfølgelig større slibe areal, men motoren skal også være det større for at kunne trække.
Den lille må derfor være lettere, og den kan komme lidt længere ind i hjørner (måske)

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Edberg

Velkommen her på LDS.

Du kan nok styre den maskine selvom du ikke kan regulere svingningerne.
Det er vigtigt som du selv er inde på at værktøjet ligger godt i hånden, det alene er mange gange årsagen til at et givet produkt bliver valgt frem for andre som måske synes er lidt mere klodsede.
Exenter-sliberen sliber mindre af hvis den trykkes hårdt mod emnet du vil slibe, allround ved jeg ikke nok om, en trekant sliber er også anvendelig til dit formål, og kan lettere komme helt ind i hjørnerne.
Til rent hobby betonet brug vælger jeg for det meste et mellem-pris produkt og har gode erfaringer med det.
De helt billige er mange gange ikke pengene værd, og går itu inden du har brugt dem ret meget, og alene det er irriterende at nu skal man have produktet byttet eller endnu værre repareret, og måske køre langt efter det (bor i lille landsby) lige før lukketid afholder mig fra de helt billige.
Og de helt dyre er mit budget ikke til, der kan naturligvis være undtagelser, men generelt synes jeg at det er sådan når jeg har købt maskiner til hobby-værkstedet.
Der er jo også dem som går meget op i at de bruger et bestemt mærke, hvilket også er ok hvis man synes bedst om det, og har pengene til det.

M.vh maskinsneddker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange tak for input'ne

Er der nogle der har erfaringer med Black & Decker's Multisliber, hvor det ser ud som om at excentersliber, og delta/trekantssliber er i et produkt.

Men sådanne en er holdbar.?

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Annonce
Jeg er glad for at der er en 150 mm, fordi den er mere effektiv da overfladen er noget større.
Jeg har faktisk også en 125 mm (også trinløs) så jeg taler af erfaring...


Men dermed ikke sagt at en 125 mm ikke duer!
det med om det skal være en excenter sliber kommer meget an på om hvad du har tænkt dig at slibe
hvis det er til hurtig rå afslibning er den udmærket igen afhængig af hvor stort område vi snakker om
og en trekantsliber er kun beregnet til lettere brug + at den har sin force i hjørnene efter du har brugt
andre redskaber men der er alså en grund til at de fleste tømre/snedkere ikke vil undvære deres rystepudser
da de finder at den er den bedste allrounder
nu skal jeg ikke glemme båndpudseren den er til det virkelige grove på større overflader så den kommer normalt
ikke i betragtning hos en lds´r
og med hensyn til mærke vil jeg ikke råde dig da det må være op til en selv men hold dig langt væk fra billigmærker
da de som regel ikke holder og man bliver hurtigere træt af at arbejde med dem
men hvis du tjekker forskellen imellem foreks. grøn og blå serie ved boch så ud over prisen i forskel så er de dyre maskiner som
regel udstyret med bedre motor og har som regel også en metal gearksse istedet for en af metal det er derfor de kan bruges
8 timer om dagen men det er op til din pengepung og dig selv hvad du beslutter dig for men du får hvad du betaler for med
hensyn til holdbarhed så lidt dyre nu er højst sandsynlig sparret senere

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg har en udmærket rystepudser, men efter jeg har fået en 150 mm excendersliber, er det yderst sjældent jeg bruger rystepudseren.
Excendersliberen er særdeles, meget hurtigere til at slibe ned...
Jeg har selv en PEX400AE(125mm) og den kan anbefales. Hvis du er heldig kan den findes på tilbud til 600,-

Eller er AEG EX 125E(498,-) i Harald Skrammel et godt bud, den fik i hvertfald ros i Gør det selv bladet fornylig.

/Lasse
Har nu kigget på den AEG ex125 og den gode anmeldelse den fik i GDS.
Prøvede maskinen, og den ligger virkelig godt i hånden, så det bliver skam den der skal lave mit arbejde.

Hvilke kornstørrelse vil i anbefale?
Korn 60 til nedslibning
Korn 120 til pænt pudsning
Korn 240 til finpudsning eller skal man højere op?


Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis