Kæmpe fjernvarmeforbrug, ingen varme.

Hej,

Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige flyttet i et hus fra 42 på 200 m2 bolig og 100 m2 kælder. I følge energideklarationen er der ikke noget at komme efter med hensyn til isolering osv.

Jeg har pt. et forbrug på ca 5500 kwh pr måned og jeg kan ikke få temperaturen over 18 grader i huset. - HER ER PISSE KOLDT!

Mint fremløb er på 100 grader og min returvarme er på 53 grader.
Temperaturen lige efter cirkulationspumpen viser nu 42 grader og temperaturen på den gamle beholder fra 1970 er 65 grader.

MVP nålen er helt i bund og står på +20

Hvad skal jeg ændre????
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha det lyder søreme ikke godt, til gengæld giver jeg ikke fem flade øre for en sådan energi redegørelse, da den sikkert er fremstillet imellem Ejendoms mægleren og ejeren. Så kan virkeligheden være noget helt andet, så få snarets foretaget en opmåling af et uvildigt firma, så har du noget at hænge sælgeren op på hvis det viser sig at det ikke passer hvad der er oplyst i papirene. Der kan hentes en go slat skillinger på det.
Og så kunne det tænkes du skal lade en vvs mand gennem gå dine radiatorer, for det lyder lidt voldsomt det forbrug du har. En ting du skal være opmærksom på er det varme vand forbrug, det koster virkelig knapper, så har du et par tenager "tøser" boende så har du måske noget af forklaringen der.

V.h.  Håndværkeren
Det har jeg nok lidt svært ved at besvare, da jeg ikke har haft fjernvarme. Din varmtvands beholde har den rette temperatur, der sidder sikkert en thermostat der styre hvor varm den må være.
Er der varmeveksler på anlægget?
Nej der er ingen varmeveksler. Eller så skal den sidde i det gamle oliefyr hvor beholderen stadig bliver brugt. Der er i hvert fald ikke en synlig varmeveksler.
Annonce
vi har haft fjernvarme og der er noget galt med dit fremløb. Det kan simpelthen ikke passe at du har en indgangstemperatur på 100 gr. Normalt vil højeste indg.temp. være 72-74 gr. Returtemp. er også gal. Må højst være 25-30 gr.
Jeg ville ihvertfalg skifte den cirk.pumpe.Ihvertfald checke om den er oppe på høj hastighed. Den trykker måske ikke nok op på 1. sal. Der må sidde en varmeveksler, ellers holder de gamle rør ikke længe. Fjernvarmetrykket er højt. Du hae måske også en åben ekspansionsbeholder oppe under taget, der ikke er isoleret. Men tag og få en VVS'er til at gå det igennem. MEN kig i hans mundvige, hvis der står vand der, skal du tage et grans alt med!

 


Nu bor jeg i Malamø og her har alle vist 100 graders fremløb.. Cirkulationspumpen er ny fra Grundfos og den står på hastighed 2.

Jeg har en ekspansionsbeholder ved siden af det gamle oliefyr og den står på 2 bar..

Hvorfor skal ekspansionsbeholderen være isoleret? - Den skal jo bare fjerne trykket hvis det bliver for højt...

Jeg kan ikke se nogen varmeveklser nogen steder, og tror ikke den er gemt så pokkers godt væk...



Så har du jo også varmen til en hel anden pris ???
Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan bare se at forbruget er meget højere end det burde være. Det er ca dobbelt så højt som det brude være, og så er det jo ligegyldigt med prisen.
Skrevet af pjedsted på 06 feb 2010 20:22
Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan bare se at forbruget er meget højere end det burde være. Det er ca dobbelt så højt som det brude være, og så er det jo ligegyldigt med prisen.
Jeg forstår ikke helt, hvordan du kan mene at forbruget er dobbelt så højt som det burde være, - hvad sammenligner du med ??

Det er et gammelt hus, og vil aldrig byggeteknisk/energimæssigt være på højde med et nybygget.
 
Jeg opvarmer ca det samme areal, dog med pillefyr, - der er monteret energimåler på og forbruget i den kolde tid vi har nu er ca 175 - 200 kwh i døgnet, - svarende til 5200-6000 kwh i måneden. Jeg synes faktisk det er ret okay, - vi har jo ikke haft tilsvarende fimbul-vinter i mange år.

Mvh

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis