tagpaptag rupløjede brædder

hej alle i kloge mennesker

Jeg har et lille spørgsmål som jeg mangler svar på.

Jeg har et hus med buildup tag (ca. 1,5 grader hældning). taget er udført med brædder, og et par lag pap. Det ser ud til at der er lidt ventilation mellem brædder og isolering, men jeg kan ikke se "lys i den anden ende" af taget, så jeg tvivler på, at der er 5 cm ventilation. Jeg kan ikke se oppe under om der er fugtigt, men krydser fingre, da jeg ikke ønsker at skifte hele taget! 

De gamle brædder ser ud til, at de er behandlet eller bejdset eller lignende???

Jeg skal til at lave en tilbygning hvor jeg skal forlænge det eksisterende tag. Min oprindelige plan er egentlig at lægge 21mm tagkrydsfiner, men er pludselig blevet i tvivl efter at have læst en masse om fugt og skimmel på krydsfiner.

Her kommer mine spørgsmål:

1. Hvis jeg vælger at lave taget af brædder i stedet for krydsfiner, skal brædderne så behandles eller er det ikke nødvendigt?

2. har i nogle tips til at tjekke om der er ventilation hele vejen igennem? evt. en anordning jeg kan skubbe ind for at skabe ventilation?

Håber I kan hjælpe.

Glenn F.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Du kan sagtens bruge Tagkryds, hvis du laver ventilation og holder fingre fra en Husky tagfiner. Ved Stark har en kanon plade som ikke laver disse skimmel problemer, har ikke selv brugt den endnu. Men har et par kunder der bruger den.

Brædder skulle ikke være noget problem at bruge, Du skal være opmærksom på at den tagdækker som laver pappet for dig at han ligger underpappen ud på langs med brædderne og mekanisk fastgør det med søm eller skruer og blikskiver. Overpappen fuldsvejses så på i falretningen af taget.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Det lyder jo både godt og dårligt. Jeg havde godt luret det med vandret/på langs tagpap hvis det var brædder på icopals hjemmeside.

Jeg bliver lidt "ked af det" når du siger jeg skal holde mig fra Husky - det virker som det eneste jeg kan finde til en overkommelig pris! Jeg må lige forbi stark en dag og se hvad du mener - er det en slags vandfast krydsfiner måske.

Har du nogen gode ideer til den "manglende" ventilation i det eksisterende tag? - jeg overvejer om jeg kan lave en anordning jeg kan skubbe ind i ventilationsspalten. Noget der minder om en sneskovl i udformningen (buet foran) så jeg kan føre den ind og få jævnet isoleringen og på den måde skaber ventilation igen?

Mange tak for svaret - jeg vil helst holde mig til tagkryds da det er lidt nemmere/hurtigere at arbejde med, og det meste af tilbygningen er selv-byg, så det skal regnsikres relativt hurtigt.

Vh Glenn F.

 

Der kommer lige en dobbeltpost, da jeg ville sikre mig, at Tagdækkeren får beskeden.

Det lyder jo både godt og dårligt.

Jeg havde godt luret det med vandret/på langs tagpap hvis det var brædder på icopals hjemmeside.

Jeg bliver lidt "ked af det" når du siger jeg skal holde mig fra Husky - det virker som det eneste jeg kan finde til en overkommelig pris! Jeg må lige forbi stark en dag og se hvad du mener - er det en slags vandfast krydsfiner måske.

Har du nogen gode ideer til den "manglende" ventilation i det eksisterende tag? - jeg overvejer om jeg kan lave en anordning jeg kan skubbe ind i ventilationsspalten. Noget der minder om en sneskovl i udformningen (buet foran) så jeg kan føre den ind og få jævnet isoleringen og på den måde skaber ventilation igen?

Mange tak for svaret - jeg vil helst holde mig til tagkryds da det er lidt nemmere/hurtigere at arbejde med, og det meste af tilbygningen er selv-byg, så det skal regnsikres relativt hurtigt.

Vh Glenn F.
Jeg har Dårlige erfaringer med Husky. De har åbentbart en god egenskab til at optage fugt og derved mugne, det er meldinger jeg har fra Byg Erfra og teknologisk institut.

Har en sag kørende lige nu med disse plader og mug.

Bygma har en Tagkryds fra Varnerply, den er anti mug behandlet.

Tror ikke du behøver at være så bekymret for dit eksisterende tag, der er jo ikke så meget iso i den konstrution. Har lige haft en tilsvarende brækket op nogle steder for nye tagbrønde. Der var fin ventilation i den gamle konstruktion.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Super.

Jeg sørger for indkøb af antimug behandlet plader i stedet for almindelige plader.

Jeg takker for god service.

Glenn F
Annonce
Hej Glenn

Det tager nu ikke så meget længere tid at lægge tagbrædder i stedet.

Vi var to om at ligge ca. 55 m2 tagbrædder (dækbredde ca. 9 cm) det tog ca. 6 timer.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af MiCasa på 06 feb 2010 20:50
Hej Glenn

Det tager nu ikke så meget længere tid at lægge tagbrædder i stedet.

Vi var to om at ligge ca. 55 m2 tagbrædder (dækbredde ca. 9 cm) det tog ca. 6 timer.

Mvh

En sømpistol, kompressor og en kap/gearingssav gør det meste. Resten er kombination mellem manden på taget og ham på jorden.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis