Stop hane sidder fast, hvad gør jeg

Hej Jeg skal have skiftet et blandnings batteri og skal derfor have lukket for vandet, men den sidder så godt fast at den ikke er til at rykke. Jeg har fået slukket for koldtvandshanen, men hanen til det varme vil ikke som jeg vil Det er en gammel en med et stort rundt håndtag. Er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan få den løsnet? På forhånd tak for jeres hjælp
Hej Jeg skal have skiftet et blandnings batteri... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt som det er sagt at du burde have en vandmåler med afspæring, men hvis du ikke har det , er der nok kun at prøve at få løsnet den gamle ventil ved at dreje forsigtigt frem og tilbage til den løsner eller få lukket ved hovedhanen.
Den ventil du har er sikkert det der kaldes en skydeventil og kan sidde f..... fast.
En god ide ved sådanne ventiler, når man har skruet helt op så skal man derefter dreje en 1/4 omgang i urets retning, så den ikke sætter sig.
mvh VPH
At man drejer en skydeventil en kvart omgang tilbage, når man efterlader den i åben stilling, er ingen garanti for den ikke sætter sig. Det er ene og alene fordi der ikke er en stillings indikator på den og man ved så, at er den løs, er den i åben stilling. Vil man være sikker på, at en skyde ventil -eller andre ventiler ikke sætter sig fast, er man nød til, som en rutine, at bevæge dem med et passende interval. Det er dog ikke et problem i det her tilfælde, da man må gå ud fra at den er i åben stilling...eller er den i virkligheden lukket og keglen pillet ud ?

En skyde ventil kan skilles ad ved at skrue toppen af, men det kræver at man kan afbryde vand trykket. Det er en vuderings sag om man vil afbryde vand trykket og skille ventilen ad for at rense den, eller sætte en ny på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis