Gulvvarme eller radiatorer ??

Hej alle.
Jeg står og skal i gang med en renovering af mit hus her til sommer. Jeg har mange ting jeg går og overvejer.
Skal jeg banke alt mit beton op og lave gulvvarme, eller bare skære kanaler i gulvet til nye rør og radiatorer. Jeg har fjernvarme og 1 strengs system pt. og click trægulve på beton.
jeg har hund. Jeg skal også ha nye vandrør rundt til brugsvand, grundet mine gamle rør er kalket til, men det er en helt anden historie.
Jeg vil gerne have et genveks anlæg, mærke er også lige gyldigt pt. men må jo indrømme at der skal jo være penge til det.. En anden lille ting at overveje er, at der skal klinkegulv på.
Genveks og radiatore:
Billist kun at trække rør og til nye radiatore, og mindre arbejde. og tror det er bedst for hunden.
da klinkerne ikke er opvarmet.
Gulvvarme og genveks
Skal jeg lave gulvvarme, er jeg bange for at der ikke er penge til genveks i starten. men er lidt hug på at mit gulv ikke er koldt, og der aldrig er fodkoldt.

Hjælp !!! nogen der kan give mig råd og vejledning... også når der skal tænkes penge og tid.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke dit gulv er ordentligt isoleret, ville jeg slet ikke overveje andet end at få banken gulvet op, og lavet det nye fra bunden af.

Hunden tager ikke skade af gulvvarme og vil sikkert nyde at lægge i varmen også, så det ville jeg ikke basere mine valg på.

Var det mit eget hus, ville der helt klart blive støbt nyt velisolerede gulve med gulvvarme i hele huset, og VVS ville i samme omgang blive lagt i pexrør mellem isoleringen.

Genveks anlæg ville jeg ikke ofrer penge på, det er altid en større arbejde at få ind i et eksisterende hus, og derfor mere oplagt i en nyt hus, jeg ville hellere benytte disse penge til andre forbedringer.
Tak for svaret....
Jeg er nok mest skeptisk med det gulvvarme, grundet den store udgift med beton og alt det der, og så ved jeg jo ikke hvilke problemer, jeg kommer til når først, jeg banker det gamle gulv op.. Genvekst er meget vigtig for mig, grundet jeg har prøvet at bo i det før og så har jeg 2 astma børn.
Jeg ville også vælge gulvarme, men der er ulemper ved det. det reagere langsommere end radiatoror og man kan ikke bare skrue op og ned for varmen det tager lang inden forskellen mærkes. jeg ville helt klart vælge at sætte et varmegenvindingsanlæg op, det er en rigtig god ting at have. jeg har selv lige monteret et i mit hus og jeg kan mærke en stor forandring i indeklimaet. og med 2 børn der har astma syns jeg det er en selvfølge. det tog mig et par ugers hårdt arbejde at montere det, jeg fik en til at dimensionere anlægget og det køre bare.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Okay, så er der en god grund til du vil have genveks i huset.

Så er det bare at komme igang med det, men som msms også skriver er det et stort arbejde både at montere, men også at få en til at justere anlægget ind.

Netop at du ikke ved hvad der kommer frem når gulvet brækkes op, er en af grundene til jeg ville gøre det.
Det er ikke altid et stort arbejde at montere et anlæg. har man et stort loftrum er det et godt projekt, hos mig var det et helvede fordi jeg har så lidt plads, men nu er det monteret og jeg vil ikke være det foruden.

Bambuska: du kan spare mange penge på at forhandle dig frem til gode priser i byggemarkederne, hvis du laver en liste over alle de materialer og hvor meget du skal bruge, kan du jo forhandle en bedre pris end hvis du køber det flere forskellige steder. de er sultne så du skal bare presse dem. du kan selv lave beton til gulvet hvis du ringer til en vognmand så kan han komme med grus. så skal du selv blande det. du kan købe varmegenvindings materialer på nettet både agregater og rør, ring til en montør af det agregat du gerne vil have og fortæl ham at du ønsker at han dimensionere og indreglerer anlæget og laver en tegning over rørføringerne og så montere du det selv. der er mange penge at spare hvis du laver det selv. og har du spørgsmål til det så skriv endelig, så vil jeg prøve at svare.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Tak for den store hjælp jeg har fået frem til nu... håber i følge udviklingen... nu smider jeg mig selv i tænkebox......
Først af alt, så behøver gulvvarme jo ikke at være støbt i beton

Der er mange andre løsninger der giver bedre varmeregulering og der med bedre indeklima.

Jeg har noget familie der renoverede hele huset, og lavede let gulvvarme i hele huset (dvs. varmefordeling lige under trægulv). Og der kan temp styres inden for 0,250 . Og de har nilananlæg, men for at det kan virke skal der flere opslysninger om lejligheden/huset

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming. ja sandt nok sefølgelig behøves det ikke nødvendigvis at ligge i beton. når jeg tænker gulvvarme er det altid i beton. men sån er det jo ikke altid. måske ville det endda blive billigere at lave det med varmefordelingsplader lige under gulvet.

Morten

Her er et link til billig gulvisolering Bambuska. http://www.net2traelast.dk/

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Det er helt rigtigt at gulvvarme ikke behøver at være støbt i beton, Det har jeg også alt tid gjort og fik sidst prøvet at bygge gulvet op med plader og det kan anbefales. Det er hurtigere og bliver mere præcis, da jeg jo ikke er murer og vand til at støbe gulve..
Jeg har glemt at grunden til at jeg nævner det med at støbe i beton er grunden; Jeg vil have natur klinker i stue / køkken alrum / gang og toiletter.. det gulvvarme jeg skal have i kontor/soveværelse sanmt børneværrelser skal ikke støbes der følger jeg jeres råd.
Og atter en gang 1000 tak for de gode og hurtige svar
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis