Nogen erfaring med varmepumpe Zibro 1233 ?

Er der nogen, der har erfaring med en luft-luft-varmepumpe Zibro S1233?

Så vidt jeg forstår, er den ikke forsynet med den nye type lynkobling, hvilket betyder, at man skal have en kølemontør til at montere anlægget?

Er der nogen, der har erfaring med en luft-luft... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sjovt du spørger på den måde jgk!
Jeg er ikke autoriseret elektriker... Jeg er certificeret køletekniker. Som, hvis man læser de nye love rigtigt, er de eneste der må installere sådanne anlæg!

Og nej, arbejdet består ikke bare af at suge vacuum. Der skal laves en tæthedsprøve også. Dertil bruges tør nitrogen. Nitrogen findes i naturen, men det koster penge at fylde på flasker.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
OK. Så lad os tage den fra begyndelsen.
Jeg må lave alt intern el i systemet, da en varmepumpe er at betragte som en maskine. Derved går jeg ind under den kategori der hedder at jeg er uddannet på det omhandlende produkt og har erfaring indenfor samme.
Hvorledes det hedder sig efter det nye reglement er kommet, ved jeg desværre ikke.

Efterfyldning er ikke noget jeg har omtalt tidligere i denne tråd. Det er kun aktuelt, såfremt rørlængden overstiger den af producenten fastsatte længde for den aktuelle fyldning.

Trykprøve og tæthedsprøve udføres ved en udførlig test, der skal dokumenteres.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er sikkert rigtigt at du må tilslutte inderdel og yderdel, men du må ikke lave den faste installation uden aut., det er vel rigtigt nok? Skal den ikke have egen sikringsgruppe med sikkerhedsafbr. = fast installation = aut. elektriker.

Før var det vel almindeligt "kun" at suge vakum på varmepumpen og så kontrollere manometeret for ændringer (utætheder).

Udedelen kan du jo ikke teste med forfyldt kompressor og lukket haner. Så hvad er den egentligt værd? Du for jo testen rør, samlinger og indedel under vakumsugningen.
Bliv endelig ved, vi andre lærer hele tiden.. :-)

--"den af producenten fastsatte rørlængde for den aktuelle fyldning" skrives der.

Er der en mindste rørlængde? Hvis f.eks. enhederne placeres direkte på hver sin side af en mur?

Jeg kunne tænke mig at anbringe udedelen på taget af et vindfang, der vender mod vest.
Den vil få sol fra middagstid til hen ad 3-tiden. Det er vel godt når den benyttes til varmekilde, men måske knap så godt om sommeren, hvor dens kølefunktion skal udnyttes.
Er det anbefalelsesværdigt at bygge en kasse uden om med jalousitremmer, så den ikke får direkte sol?


Annonce
Jeg må tilslutte den i en reperationsafbryder eller stikkontakt, samt i en dåse. Der er det en tilledning det drejer sig om. Jeg må ikke lave nye installationer i fra tavlen og udefter. Men gerne tilslutninger i eksisterende installationer. Præcis som en vaskemaskine!
Mht, hvad der var "normalt" før i tiden... tjaa, nogle elektrikere skulle også ind på markedet. Og de brugte bare fisemetoden, hvis de ikke bare åbnede for ventilerne. Det er derfor at der er kommet nye regler. Og nu gider jeg altså ikke diskutere det mere.


Mht. længden på rørene er der nogle anlæg der simpelthen ikke kan køre med mindre end 5 meter rør. En af vores allerbedste mærker, som jeg aldrig har haft dårlige erfaringer med, ville bare ikke køre ordentligt. Vi var ude ved den et par gange, og der var altså noget der ikke passede sammen... Så lavede jeg rørene 2,5 meter længere, så de ialt blev 5.5 meter. Og så har den kørt upåklageligt siden:-)

En kasse er en god idé. Men sørg for at der kan komme frisk luft til.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for svar.
Nu har jeg kigget nærmere på det anlæg jeg havde i tankerne.
Det er simpelthen forsynet med en almindelig stikprop med jord, - ingen diskussion om montørens kompetencer.
Og leveres med 4m rør der er kravede og færdige.
Men nu spekulerer jeg på støjgener.
Skal jeg anbringe udedelen ud for den ene nabos soveværelse (7-8 m afstand) ud for den anden nabos, der har samme afstand, eller ved siden af mit eget soveværelsesvindue?
Den sidste mulighed er på forhånd forkastet.

Hvor meget er 40 eller 50 dB?
Jeg tror min opvaskemaskine larmer noget tilsvarende.
Men der er jo forskel på hvor generende frekvenser lyden indeholder.

En skruekompressor er vel mere lydløs end en stempelkompressor?

Hej.

Der er jo nogle folk der får sure naboer. Og hvis de bliver sure, kan de ringe til kommunen og få dem til at måle lydtrykket. Er det for højt, kan du blive bedt om at pille anlægget ned igen!

Læs evt: http://ing.dk/artikel/91411-professor-varmepumper-er-en-lavfrekvent-stoejbombe


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
hmm der er ikke noget krav om at pumpen skal have sin egen gruppe. Men den skal være beskyttet med jord.

Næstformanden, har du egentligt tænkt på at den ikke må sættes op med mindre du så også sætter en anden type HPFI relæ foran den normale type er ikke god nok det skal være en type B som koster ca. 3-4000 lidt voldsomt. Tror ingen gør dette men er egentligt en nødvendighed
Er det hvis varmepumpen har en frekvensomformer, der kræves et HPFI relæ type B ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis