Må mørtel tørre ud?

Har et par baljer stående med almindelig bakkemørtel i. Mørtlen er begyndt at tørre ud, så kan man blande lidt vand i for at få det up to date igen eller er det lige til lossepladsen?

Mvh
Ole

Ole
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan røre det op med vand, så det ikke klumper går det vel an, medmindre det er til bærende murværk.
Frost skulle vist ikke være af det gode for mørtelen.

mvh jens
Jeg skal ikke kloge i om mørtelen "brænder af" og ikke virker efter hensigten længere, men jeg bliver i alle tilfælde total forrykt af at bruge mørtel, der indeholder klumper. Jeg ville, med sorg i sindet, kassere det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så længe det er ren mørtel, kan det sagtens bruges.

Det er kun hvis der har været tilsat cement i det, at den ikke kan genbruges når det er hærdet op.
Skrevet af Koludabyg på 05 feb 2010 18:55
Så længe det er ren mørtel, kan det sagtens bruges.

Det er kun hvis der har været tilsat cement i det, at den ikke kan genbruges når det er hærdet op.


Det er nemlig korrekt. Har der ikke været tilsat cement er det kun kalken der binder mørtlen. Og kalk er et ikke hydraulisk bindemiddel.
Det betyder at når du blander vand i, læsker du blot kalken endnu en gang, og den kan bruges igen. (Gør man det for mange gange skal der tilsættes mere kalk).
Men er der cement i som er et hydraulisk bindemiddel, så skal den smides ud, hvis den er hærdet i baljen.
Super - tak for jeres svar! Der er heldigvis ikke cement eller andre ting i, så jeg gemmer mørtlen til senere brug!


Ole
Annonce
Hvis du alligevel har den i baljen, så dæk den til med vand. Bare så der ligger3 mm vand over fladen. Så er den altså nemmere at arbejde med næste gang.

Hvordan med frost.
Jeg har en pose bakkemørtel der frøs til for ca 1½ måned siden. Den skulle bruges til at renovere nogle kælder væge indvendig.
Kan den bruges, eller skal jeg aflevere det på affaldspladsen?


 

yep frossen mørtel duer ikke

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

er kalken i mørtlen ødelagt, når det tøes op igen?
Ja kalken er færdig, så skal du tilsætte ny kalk, men mørtlen er nok så klumpet, det ikke kan betale sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis