Plasma skære

Hej
Jeg har nettop købt en Kineser plasmaskære på 40 ampere, på QXL.
Umidelbart ser selve maskinen fin nok ud, men selve skærehåndtaget og slangen ligner noget skrammel. (man får hvad betaler for)

Fint at den er til 220 volt, men knap så smart det kræver, over 20 Ampere på højeste ydelse!
Jeg har kun lige prøvet i noget 5 mm jernplade, det gik fint, indtil den lige skulle have lidt mere power så røg der en sikring, det var en 10 ampere så røg der en 13 i så kørte det.
Så i dag skal jeg lige have koblet den til et kraftstik på 16 ampere (stadig 220 volt)

Er der nogle af jer gæve LDS'ere der har erfaringer, og fiduser i brugen af plasmaskære.

mvh jens
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde en forholdsvis billig en en gang, den fungerede fint, så længe den holdt. Der er vel ikke så mange fiduser, man skal holde dyssen ned på materialet, så kører det. Eneste jeg sådan husker er at, selve dyssen ikke holdt så længe. Jeg skar rustfrit, messing og alm. stål samt galvaniseret. Meget fine snit og ikke meget opvarmning af det tilstødende metal.Hvis den ikke er med inverter er den nok ikke så stabil i strømmen, men måske god nok til hobby.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er en med inverter med mosfet-teknologi, med noget højfrekvenstænding, hvor man lige skal røre med dysen, og så løfte den lidt og skære-
Hvordan er det egentlig med rustfri, bliver det ikke lidt grimt med atmosfærisk luft, er der ikke noget med plastmagas (hydrogen)
så snittet bliver perfekt.
Den skulle kunne klare 12 mm sortjern, det har jeg dog ikke prøvet.
Jeg købte 10 stk dyser/stiftet og et par porcelæns hoveder
Jeg har planer om selv at dreje kobber tingene, jeg har en del kobber på lager (beregnet til punktsvejsepoler)

Er der nogle der har erfaring med holdbarheden, af kina plasmaskærene...
Mine erfaringer er 20 år gamle og med en 380V maskine og det meste var i 0,5mm rustfrit, skåret med luft og helt perfekt. Kinamaskiner er meget forskellige og af svingende kvalitet. Ikke bare lige plasmaskærere, og navnet siger, som regel ikke noget. Men så er de jo også billige, og der er jo ikke nogen nyskabelse i den slags maskiner. Held med den, det er et dejligt stykke værktøj.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu har jeg ikke den store forstand på at plasmaskærere, andet end det jeg har lavet i mit gamle firma... Men umiddelbart (Det er nok sagen uvedkommende.) Så er der ikke den store forskel på at skære i rustfri og jern, udover at rustfri har en tendens til at smelte/klatte hurtigere end jern. (Lidt ligesom alu.) Men! Tilgengæld har jeg erfaringer med en svejserobot og plasmasvejsning og sådan generelt svejsning og fremstilling af diverse dyser...Og du kan ikke, lave dyser til en plasmaskærer selv. (Her er der nok nogen, der vil modsige mig.) Det er ikke bare bum bum, og det kræver professionelt værktøj at fremstille sådan en... Det kan godt være, at du er heldig første gang, men der er står forskel på den dyse du har lavet og så en maskinfremstillet.
Så vidt jeg husker, var mine dyser af presset metal. Men har man det rigtige metal og er i besiddelse af en drejebænk, er der vel ingen problemer i at fremstille dyser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nej, det er det, jeg siger... Det er ikke bare bum bum, og det kræver professionelt værktøj at fremstille sådan en... <--- En dyse er ikke bare en kobberklump med et hul i midten. Jeg kan huske fra min svejserobot, at det drejede sig om 10/1 dele, om hvordan "Wolframen" blev placeret inde i dysen.
Nu er 1/10 mm. nøjagtighed vel ikke noget særligt skrapt krav at stille til drejebænk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu var det ikke drejebænken, jeg hentød til. Men ens egne pølser der skal placere wolframen i dysen. Så hvis der er 1/10 mm krav til det, er kravende nok lidt større til drejebænken.
Nu er der ikke wolfram i en kineser plasmaskære, og opsættet oser ikke af presseion
Dyser/nåle kan kun monteres på en måde, og lavet af kobber...
Du kan på ingen måde, sammenligne med en proff plasmaskære..
Dyserne, og nålene kan jeg snildt dreje, på min Boxford...
Hvis bare jeg kan lave nogle snit, inden for 1 mm, er jeg godt tilfreds.

Emnerne skal bearbejdes videre derfra,,,

mvh jens
Ja, det er jo intet problem at ramme det... Selv for en ufaglært... Men det er sagen uvedkommende, og vi misforstod bare hinanden.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis