Stuverum

Jeg skal bygge et stuverum i mit cockpit. Man kan købe færdige ved jeg, men jeg vil altså bygge et selv. Dem man kan købe hedder mange gange inspektionsluger, og så kan der evt. sidde en kasse bagved, som kan bruges som stuverum. Det er noget i den stil jeg vil bygge, bare uden låge. Se billede i vedhæftede fil.

Jeg har så valgt at bygge det hele i østenfiner og så polstre det med pladevat og noget hvid læder look a like, der sættes på med klamper. Mit spørgsmål går på, hvornår og hvordan jeg laver samlingerne. Selve kassen laver jeg ved at lave separate stykker de 2 sider, top, bund og bagstykke. Dette skal blive til en kasse der sættes vinkelret på en ramme der fastgøres til væggen i cockpittet. Jeg er i tvivl om jeg skal samle trækassen først og så gå i gang med polstring, eller om jeg skal polstre siderne og så sætte dem sammen. Men i så fald - hvordan laves samlingerne så det bliver pænt? Jeg vil jo helst ikke bare bore skruer igennem det der læder look alike.

Dernæst: Hvordan fastgør jeg rammen til væggen i cockpittet? Hvis det ikke skulle være pænt, kunne jeg bare skrue igennem vinylen, træpladen og dernæst ind i glasfiberen. Men det vil ikke blive pænt. Og jeg kan dårligt komme ind mellem vinyl og træ og bore derfra. Jeg kan heller ikke vente med at sætte vinylen fast, får når rammen er skruet fast på væggen kan jeg ikke komme om bagved og klampe klamperne fast.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ting er ihvertfald 100 % sikkert, at fore du kasserne som beskrevet så vil krysfineren meget hurtigt rådne op.

V.h.  Håndværkeren
Hvorfor?
Pladevat og Nappe vil simpethen suge fugtighed så det basker, og så vil træet blive fugtigt / vådt hele tiden.
Og da især hvis du vil have det som en åben kasse, heller ikke særlig smart i en sejlbåd med åbne rum. Tænk lige på at luftfugtigheden i en båd er væsentligt højere end hjemme i din stue.
Skal du have en sådan indretning i din båd, så skal du beklæde krysfineren med glasfiber eller epoxy væv og lim i den del der vender ud mod cockpittet. Og den skal helt ud og rundt karmen på kassen. Der skal pakkes imellem kassens karm og cockpit side med sikaflex, så det er 100 % vandtæt.
Nu har jeg så ikke en sejlbåd. Jeg har en Sea Ray motorbåd og der er ALLE paneler i cockpittet lavet på den måde. Båden er fra 1989, og træ, pladevat og nappa står som nyt. Ingen råd over hovedet. Se eksempelvis vedhæftede billede. Panelet beklædet med hvid og blå nappa er netop lavet som jeg skriver.

Jeg har på fornemmelsen det første billede af det stuverum jeg vil lave ikke blev uploadet, så her er det:

vi prøver igen

Annonce
Nu ved jeg at ham dameskræderen , jo også er uddannet skibbygger/tømre. (det er han kommet til at sige i en tråd for et par år siden).
Jeg har ikke en så god maritim udannelse men som prof.kædestrammer så kan jeg garanterer. At hvis der er garanti på det på billederne, så er der brugt andre matrialer

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

FWM: Jeg forstår ikke så meget af dit indlæg. Dameskræderen???

Hvilke materialer er det er forkerte?
Er det krydsfineren, pladevat eller vinylen?

Nå, men hvis kassen rådner i løbet af et par år, har det kostet mig en halvtredser, og så må jeg jo bygge en anden.

Det var nu heller ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte om råd til samlingerne.
Jamen så holder vi os til samlingerne, og der er du nok nød til at bore nogle huller igennem glasfiberen hvori du kan skrue kassen fast. For så ikke at få en rå glasfiber kant(som du iøvrigt skal huske at lukke med polyester) kan du sætte en pæn ramme omkring.
Med hensyn til pladevat, så må det være en speciel type, da den jeg kender til, suger vand som bare
Det som FWM hentyder til er at jeg har flere uddandelser som bla. er Bådebygger og Dameskrædder.

ps. jeg kan se at din glasfiber også står åben hvor du har monteret højtalere, det vil være en god ide at få kanterne lukket.
Mange tak.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også