Fuldspartling af vægge i køkken før tapetsering

Hejsa.
Vi er ved at renovere vores køkken, har fjernet overskabe mm.
Der er på væggene, noget væv med struktur og i det vi gerne vil have tapet på, vil vi fuldsparle væggene inden tapeten kommer på, for ellers vil man kunne se strukturen fra vævet igennem tapeten.
Men hvordan gør jeg dette bedst og hvad for noget spartelmasse skal jeg bruge?
Har udnerlaget noget at sige?
Nogen steder er det den rene mur der er under vævet andré steder er det gipsplader tror jeg...
Vi er ikke de største handy-men..
Så hjælp modtages med glæde...

Vh Lone
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fuldspartling har været diskuteret adskillige gange indenfor de seneste måneder.
Lone71

Jeg lavede køkken for en to tre år siden, der blev sat gibs plader op som jeg spartlede med medium spartelmasse fra Jem & Fix i 10 kg spande, til ca 80 kr for en sådan spandfuld.

Det synes jeg var ret nemt at arbejde med og ikke mindst at pudse jævn med meget groft sandpapir og en kork-pudseklods, resultat blev tilfreds stillende, havde ikke prøvet noget sådant før.

Så først bagefter at i havde en rå mur også, den skal i nok have pudset først med mørtel, som skal tørre op inden i går i gang med at tapetsere.
Så jeg vil sige at det er bare at klø på, og god arbejdslyst herfra.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Takker maskinsnedker....
Vi har ingen rå vægge, for der er jo væv på.....
Mon ikke medium spartelmasse kan klare det?
Lone71

Nå ingen rå murstens væg ok har så set forkert, nå ja det kan jo ske
Jo tror godt hvis i fuld spartler og pudser bag efter skulle det være i orden.

M.vh maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det prøver vi, takker
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil anbefale jer at bruge letspartel, brug en 50 cm bredspartel.

Når I skal slibe er det bedst at bruge 3M slibenet korn 100, sandpapir bliver fyldt med spartelstøv og holder ikke ret længe.
Hejsa.
Alle større huller/ujævnheder spartles nemmest med Polyfilla Pulver, som skal røres op i vand, det tørrer hurtigt.
Derefter vil jeg slibe væggen med sandpapir korn 80-100, så alt løstsiddende bliver fjernet, så som små stumper tapet væv mm.
Letspartel let medium sandspartel sandspartelmiddel grovhed, har mange navne, jeg ville spartle 1-2 gange afhængig af hvor jævn væggen er, start nede fra læg på fordel og glat ud prøv at holde spartlen i samme vinkel hele tiden det sikrer en mere jævn spartling. Spartel hele tiden ned i det som er lagt på.
Slib med korn 100-120 afhængig af hvor jævn det er blevet. Grund til sidst væggen med microdispers/forankringsgrunder, det sikrer en mere jævn vedhæftning af tapet, sikrer at spartelmassen ikke suger alle fugt inden tapetet sidder fast.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også