230v spots i skråvæg

Hej håber at i kan hjælpe!!

Vi er ved at lave helt  ny overetage på vores gamle hus, og nu er vi kommet til gipsen.
Vi skal have bygget nogle spots ind i skråvæggene nogle steder, men jeg er kommet i tvivl om hvilke kabler der skal trækkes.
Jeg tror at det bliver 230v spots som er godkendt til at indbygge direkte i isoleringen, men skal der trækkes alm installations kabel 3x1,5 eller skal man evt lave en PL dåse og derfra føre et kabel ud inde i dåsen  f.eks 3x1 blød kabel (PKAJ) og sløjfe vidre til næste spot.

Mvh Jimmi

Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Hej håber at i kan hjælpe!! Vi er ved at lave... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kablerne er IKKE de samme ved 230 V 35w kontra 12V 35W, 12V trækker en meget størrer strøm, hvorfor kablerne skal dimensioneres efter dette!
Jeg ville til en HVER tid vælge 230V spot til direkte indbygning i isoleringen, selvfølgelig er 12V "et must" til indbygningsskabe osv.
Bimse - enten træk din 3x1.5 pkaj fra den første spot i "strengen" til PL dåsen og saml den med dit faste installationskabel i en dobbelt samlemuffe. Du må også gerne trække din 3x1.5 Pkaj ud til din tavle eller dimmer eller hvor den måtte tænde fra, da det er 3x1.5 dobbelt isoleret og derfor kan bruges som en fast del af installationen.

Mvh Christian / Elektriker

Tak for det. Nu er min tvivl væk og det bliver 3x1,5 PKAJ fra ny PL dåse og vidre til 5 stk spot i skåvæggen.

Mvh Jimmi

Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også