230v spots i skråvæg

Hej håber at i kan hjælpe!!

Vi er ved at lave helt  ny overetage på vores gamle hus, og nu er vi kommet til gipsen.
Vi skal have bygget nogle spots ind i skråvæggene nogle steder, men jeg er kommet i tvivl om hvilke kabler der skal trækkes.
Jeg tror at det bliver 230v spots som er godkendt til at indbygge direkte i isoleringen, men skal der trækkes alm installations kabel 3x1,5 eller skal man evt lave en PL dåse og derfra føre et kabel ud inde i dåsen  f.eks 3x1 blød kabel (PKAJ) og sløjfe vidre til næste spot.

Mvh Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist et job for en autoriseret el-installatør, men ham der lavede noget lignede for os forleden brugte spot med LED godkendt for indbygning i isolering. De blev forsynet med PKAJ, der udgik fra en PL dåse. Der er en sløjfemulighed i de enkelte spot.
Husk at tætne dampspærren omkring spottene

 

Det er som følger.:
De spots du vil have til indbygning direkte i isolering har en klem kasse på toppen og de bliver betragtet for en fast del af installationen. Det vil så sige at du skal bruge 1,5 Kabel. så skal du tjekke om de er dobbelt isoleret hvis de er det behøves der ikke jord. Så altså 2*1,5 om det er pkaj eller eller pvikj er faktisk lige meget. hvis du der i mod bruger spot bag dåser og skal tilslutte spottet direkte på spottet(over paæren) skal kablet være silikone kabel for at holde til varme påvirkningen.. Men igen dette arbejde skal udføres af en aut. el installetør.. ;-) god fornøjelse..

Troels S. Nielsen

Jeg troede egentlig ikke at aflastningen på spotten var stor nok til alm 3x1,5 pviklj. Jeg har ikke købt nogle spot endnu så jeg køber dem med klem kassen og trækker alm 3x1,5 pviklj klar fra spot til spot.

Tak for svarene
Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Har du ret i. Det er lidt noget bøvl med pvikj. light kabel er lidt nemmere. dog det nemmeste er pkaj..

Troels S. Nielsen

Det er vel spotten der helt og holdent bestemmer hvilken type kabel der skal anvendes, så du bliver nødt til at finde den spot der skal op først for derefter at kunne udføre kabelinstallationen hertil.

elektriker84: Er du sikker på at du kan udelade beskyttelseslederen? Og hvordan kan det være lige meget om det er pvik eller pkaj? Der er jo forskel på ledertemperaturen for de to kabler.
Annonce
Umiddelbart har jeg aldrig set nogle spots som er klasse 2 godkendt som kan installeres uden beskyttelsesleder jf. SBEi 413.2.1.1 - Ligeledes har jeg heller aldrig set 230 V spots uden klemme til beskyttelsesleder og jf. SBEi 510.3 skal man følge fabrikantens anvisninger, hvor man derfor ikke bare undlader beskyttelseslederen hvis der er klemme til den.

mvh.
Sten Krog - El-Installatør

Hej.

Der skal altid monteres jord på 230 v spots. Du skal min. altid bruge 3 x 1,5 kvt. til 230 v inst. (Bolig inst.) hvis spotten er lavet til at man kan sløjfe mellem dem. er det tilladt. (men kun når vi taler om 230 v. ikke med 12 v da der vil være for stort et spændingsfald i inst.) er det spots til indbyg i iso. kan du sagtens nøjes med 3 x 1,5 pkaj.

Mvh. Solrød Montage

Hej
Det er helt sikkert at jeg trækker jord med rundt, men jeg tror  nu alligevel at jeg vælger PKAJ 3x1,5 istedet og trækker det ud fra PL dåsen.
Det kan da godt være at det ville være nemmere med 12v, men det ville være rart at slippe for trafo, og så syntes jeg at kabler & stikkene på spotten tit bliver lidt skrøbelige med tiden når det er 12v

Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Jeg er også mere til 230 v. Men man får mere lysudbyttelse af 12 v pr. w i forhold til 230 v. og kablerne er de samme. og spotten er som regel også de samme, men lavet om til mindre fatninger.
Jeg kan da fortælle at lysudbyttet næsten er dobbelt så meget ved 12 V. Som tommelfingerregel kan man sige at en 20-35W 12V svarer til en 50 W 230V
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis