Varmeveksler til gaskedel???

Hej, er der nogle der kan hjælpe mig mht. om man kan bruge en varmeveksler i forbindelse med en gaskedel. Vi skal til at flytte hele vores varmeinstallition og i den forbindelse tænkte jeg på om vi kan udskifte vores store varmtvandsbeholder med en gennemstrømsvandvarmer da den fylder meget mindre og vel også er mere miljøvenlig men kan gaskedlen følge med et akut varmtvands behov?

Håber der er nogle der kan hjælpe

NYD DAGEN

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm ! Jeg tror du roder lidt rundt i begreberne ?
En gennemstrømnings vandvarmer er som regel til el.
En Gaskeddel er i princippet også en gennemstøms vandvarmer.
Men skal du hen og flytte indstalationen, skulle du måske være lidt mere fremsynet !
Og så er gasfyr yt, og pille fyr in

V.h.  Håndværkeren
Der findes såmænd mange forskellige gennemstrømningsvandvarmere, Termex og Redan er kun nogle af mærkerne.

Hvis du ønsker en sådan, er det vigtigt at du har en rimeligt høj fremløbstemperatur, hvilket ikke er optimalt på et gasfyr, der kører bedst på lavtemp. Men lade sig gøre kan det sagtens.

Hvilket fyr har du? Mange gaskedler kan fåes med en tilhørende VVB på kun 30-40 liter, og da fyret så at sige varmer direkte på den, er den næsten umulig at køre kold, og så er der en meget mindre masse at holde varm.

Men ellers vil jeg give håndværkeren ret, stoker er dejligt, hvis man har pladsen til det, og kan få pillerne til en ordentlig pris.
Det er en Bosch kondenserende gaskedel fra 2003, så jeg har ikke tænkt mig at udskifte fyret men vil bare gerne slippe af med den store VVB iom. at plads er der ikke for meget af i det nye bryggers.
Pillefyr er udelukket da vi kun har 78 m2 i grundplan og ingen udhuse. . . .

NYD DAGEN

Hej,
Der er intet at hente hverken energimæssigt eller miljømæssigt på den øvelse du forsøger her og desuden vil det ikke virke til din tilfredsstillelse, hvis du nogensinde skulle kunne få det til at virke.
Årsagen er til det sidste er, at en gaskedel er ca. 0,5 minut om at starte fra varmekaldet (udluftning i brændkammer, åbne gasventiler, tænde etc…) dvs. du står og hælder koldt vand ned af ryggen i 0,5 minut fordi du ikke har noget reservoir - det tror jeg ikke du får ros for. Dertil kommer at det vil tage tid inden den rent faktisk får hævet temperaturen til noget der minder om varmt vand.

Mht. til høj/ lav fremløbstemperatur skifter en moderne gaskedel til en højere fremløbstemperatur når den prioriterer varmt vand - netop fordi den skal levere effekten hurtigst muligt og med højest mulig temperaturdifferens til brugsvandet.
Når føleren i VVB'en siger OK i forhold til ønsket temperatur f.eks. 55° C stopper den brænderen, men lader pumpen køre endnu ca. 4 minutter hvorefter den skifter om til centralvarmedrift. Efter de 4 minutter har den så at sige kørt temperaturen lidt ned så du så ikke får op imod 75° C varmt vand i dit centralvarmeanlæg, som typisk kræver væsentligt lavere temperaturer.
Desuden er jeg ret sikker på, at vandet i din veksler vil koge. Hvis du lukker for taphanen (bruseren) stopper vandet i veksleren omgående, hvorefter temperaturen i den stiger voldsomt indtil kedlen finder ud af at den skal stoppe.

Endelig skal du bruge ca. 40 kW effekt til at varme vand til din bruser hvis du skal bruge ca. 15 liter i minuttet opvarmet fra 10° til 40° og med det lille hus du beskriver, håber jeg ikke din kedel er større end max. 10 kW.

Hej

Tak for svaret, jeg tror at vi beholder vores VVB

Og så lige et tillægsspørgsmål, kan man ikke godt hænge kedlen op under loftet og så VVB under? Da det også ville kunne spare lidt plads. . . . .


NYD DAGEN

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis