At lave rust ifbm. syn)

Hej LDS,

i forbindelse med syn af min bil, skal jeg svejse huller  i 2 inderskærme og et i panelet. Jeg svejser selv osv, og syntes jeg svejser okay godt, men mit spørgsmål er, hvor godt skal en svejsning ifb med en reperation være lavet, for at den går igennem syn? Sætter jo bare en lap af karroseriplade på og punktsvejser hele vejen rundt? Er dette godt nok?

Mvh
Kasper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal skære hullet rent ud til det sunde jern , lav en lap der er passet til i størrelse og form
de dele der ikke er bærende må du godt punktsvejse , jeg ville dog vælge at fuldsvejse det , kan jo lige så godt lave det ordentligt med det samme
bærende dele SKAL fuldsvejses
Panelerne er jo en del af bilens bærende konstruktion, så synsmanden bliver næppe begejstret, hvis du bare punkter en lap på.

Jeg lapper altid hullerne, ved at skære det dårlige væk(skær rigeligt væk) og så fuldsvejse kant til kant, og så lige slibe svejsningen.
Så får det en gang primer, gummihud, og så en gang tyk rustbeskyttelse.
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kasper
Det burde kunne gøre det. Men tag hellere og brug en halv time mere på det og vær lidt mere grundig. Skær det rustne plade væk og rens af ind til metallet rundt om hullet. Lappen laves et par millimeter større end hullet og svejses på. Om det fuldsvejses eller hæftes på med 10-15mm mellemrum er en smagssag. Hvis du hæfter det på, så bør du lukke rundt om pladen med sealer, for at der ikke skal træne fugt ind mellem pladerne. Til slut giver du godt med klar tectyl indvendigt og udvendigt, evt. maling først. Du skal ikke dække lapperne med en hel masse tyk tectyl eller lignende før efter den er synet. Hvis man prøver at skjule sit arbejde gå de ofte lidt hårdere til værks (hvis de altså opdager det) :-)
Held og lykke med det.
Mvh. Martin
Panelerne er ikke en del af bilens bærende konstruktion..
Må det stykke plade man laver lappen af, ikke ligge ud over hullet, altså skal det repererede område være helt fladt, eller må der gerne være en "kant" der hvor man svejser lappen på?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Svarede lige mens andre svarede. gør præcis som beskrevet ovenfor, nemlig at lave lappen lidt større end hullet og ligger den oven på,  og svejser hele vejen rundt. Med punktsvejse, mener jeg, at jeg laver "punkter" hele vejen rundt om lappen... Så egentlig svejser jeg jo hele vejen rundt, men ikke i en og flydende bevægelse.
du må aldrig svejse det i en flydende svejsning , men altid som punkter der ligger tæt sammen
ellers vil det slå sig så det er svært at styre
Okay, jamen så lyder det til at jeg gør det efter forskrifterne.. håber også at synsmanden har samme mening. tak for hjælpen, vil da lige give besked når det nye stempel forhåbentligt sidder i forruden.
martinm24 Panelerne (yder inder, og evt, mellem) er i høj grad en del af de bærende!

Kasper du kan fint lave "lappen" nogle mm større end hullet, hvis det er et hulrum, så sæt den indvendig, så er den mindre synlig.
Hvis du har mulighed for at sandblæse omkring hullet du skal lappe, så er det meget nemmere at lave en ok svejsning...

Ja fuldsvejsning, skal ikke gøres ved man starten et sted, og så ellers køre hele vejen rundt.
Jens:
De yderste paneler er zone C, som rigtig nok hedder de bærende/medbærende dele, men de er ikke mere bærende end at det eneste krav til panelerne er at de ikke må fremstå med skarpe kanter.
Så min pointe er at paneler og inderskærme må godt repareres med en lap der er hæftet på, hvis man er til den slags..
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også