Beskæring af Ahorn og Elm

Hej.
 
Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har en GAMMEL hæk som består af Elm og Ahorn. Den er rigtig flot på den ene side men utrolig grim og åben på den anden side. Stammerne er meget tykke, op til 10 cm i diameter. Det ser ikke ud som om den nogensinde er blevet skåret i bund.
 
Kan jeg skære den helt ned med en motorsav, så den kan skyde igen fra bunden?
 
Hvor langt kan jeg skære den ned?
 
Hvornår skal jeg gøre det for at få det bedste resultat, skal det være frostfrit?
 
Skal jeg benytte sårbalsam på de tykke stammer?
 
Jeg gjorde det med en Syren-hæk for nogle år siden. Jeg skar den i bund (ned til ca. 20-30 cm) og der blev resultatet rigtig pænt, men jeg er i tvivl om jeg kan gøre det samme når det gælder Elm og specielt Ahorn.
 
Jean Hansen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan du det, skære den ned altså. Men sandelig ikke før det er fuldstændigt frost frit uden natte frost, Med hensyn til din elm, så skal den fjernes helt, så vidt mig bekendt. Eller du har måske ikke hørt om spredning af Elmesyge ?

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Lavbo på 03 feb 2010 19:47
Jeg er glad for min hæk, den skal bare forynges.

Hvis jeg dækker den til med hestemøg efter beskæringen, kan jeg så gøre det nu?
Jeg ville overhovedet ikke tænke på beskæring nu, der er meget stor riciko for at de svides af frosten, og så er det tid at plante ny hæk istedet, altså til foråret.
Det er altså ikke noget man roder med på denne tid af året.

Skrevet af Håndværkeren på 03 feb 2010 16:20
  ....... Med hensyn til din elm, så skal den fjernes helt, så vidt mig bekendt. Eller du har måske ikke hørt om spredning af Elmesyge ?

V.h.  Håndværkeren

Er der ikke noget om, at elmesygen først angriber når planten "går i træ"? Jeg synes at erindre, at så længe elmen holdes som hæk/busk er den ikke udsat for angreb. Men jeg har ikke fundet noget om det ved hurtig googling, så der er måske bare "gammel overtro"
Skrevet af Lars ON på 06 feb 2010 20:49

Er der ikke noget om, at elmesygen først angriber når planten "går i træ"? Jeg synes at erindre, at så længe elmen holdes som hæk/busk er den ikke udsat for angreb. Men jeg har ikke fundet noget om det ved hurtig googling, så der er måske bare "gammel overtro"


Den nemmeste måde at bekæmpe elmesyge og andre uønsket ting er at fælde/slå ihjel det der evt. kan bære smitte.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Jeg er så heldig at de ikke har elme-syge og det meste af hækken er i ahorn.
Jeg bor også langt ude på landet så det er nok lidt sværere for hækken at få elme-syge.


De krager vi ser herude, har oppakning med og soveposer med for de kan ikke nå hjem samme dag.

Hej Lavbo

Den bedste måde at forynge din hæk på er ved at skære den ind fra siden og lade den skyde igen fra stammerne.
Når hækken er så gammel og stammerne tykke så vil en del af stammerne (måske alle) dø hvis du skærer dem helt ned. De fleste træer dør når du skærer dem ned og kun et fåtal skyder igen fra roden. Hverken elm eller ahorn skyder særligt meget fra roden.
Skærer du stammerne over kan du desuden være sikker på at få råd i stammerne da træer ikke kan overvokse sår på tværs af stammerne. Den type celler der kan starte en overvoksning af et sår sidder ved basis af en sidegren og kun der.

Elmesyge rammer som regl kun træer af en vis højde da de biller der spreder sygdommen sværmer højt og derfor først og nemmest finder et områdes højeste elme. Det beskytter ikke de elm der står i din hæk men det nedsætter risikoen for at de bliver smittet.
Bliver de smittet kan du begrænse smitten ved at fælde de ramte individer og derved (måske) forhindre at smitten spredes til de raske.

Alle træer beskæres bedst når de er i det største energioverskud, da de så har den fornødne energi til at starte en sårovervoksning. Dette tidspunkt er i august. Beskæring på dette tidspunkt hæmmer desuden tendensen til vanrisdannelse.
Alternativet er vinterbeskæring og den skal foretages inden saftstigning. Beskæring på dette tidspunkt giver mange vanris.

Du vil gerne have mange vanris - det er dem der skal danne din nye hæk.
Saftstigningen starter sidst i februrar/først i marts, i år nok først i marts da det er så koldt.

Det er altså NU du skal beskære (ikke nedskære) din hæk, så vil den begynde at skyde fra "sovende øjne" på stammerne allerede til forår.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Da vi købte vores hus, var der en 3 meter høj elmehæk til den ene side, den blev savet helt ned, sent efterår.
Den skød op næste forår, og tilmed med raketfart...

Den led dog 15 år sener elmesygedøden i en højde på 1,8 meter, så ja elmehæk kan få elmesyge..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis