Nyt gulv i træ

Hej LDS'er.

I forbindelse med renovering af vores hus er vi kommet til overvejelserne omkring gulvene i stuerne. Pt er der massivt parketgulv med 50mm isolering, krybekælder på omkring 90 cm med lukket sokkel i hvert rum. Det er ikke muligt at komme derned uden at brække gulvet op. Hvordan ville I lave et nyt gulv med isolering under?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det nuværende plankegulv ikke fejler noget, er der ingen grund til at rive det op. Du kan istedet et lidt diskret sted i et af rummene, skære dig et hul til en lem. Så kan du komme ned og isoliere noget mere nede fra, det er også altid godt med en lem i gulvet, der kunne du eks. gemme alt dit "Guld" eller lukke ungerne ned når de er for stride.

V.h.  Håndværkeren
Hvis ikke rummene er tilgængelige fra tilstødende rum, skal der jo laves huller i alle rummene for at isolere gulvene.

Var det mit hus havde jeg fjernet gulvet og bjælkelag, fyldt det op med sandfyld / shingles 300mm isolering også støbt et gulv evt. med gulvvarme.

Men det kan også laves med isolering mellem og underbjælkelaget hvis dette ønskes, men så skal man huske at udføre det korrekt med hårdebats i bunden, så man også undgår at trækket fra kælderen, trænger op i isoleringen.
Tak for svaret begge 2, hullet er på 90cm så det er en del at fylde op (er lavet med støbt gulv i 2 kamre m/gulvvarme), vi ville dog gerne have beholdt ægte trægulve i stuerne. Men hvordan "hænger man 300mm isolering op under bjælkerne? Hvis ikke massivt gulv hvad så med gulv spånplader og parket?
Det kan sagtens laves med massivt gulv også.

Jeg ville lave den som krydsforskallet konstruktion med hårde bats i bunden.

Hvor stor er dine bjælker ?
Vi må da håbe at de pexrør ikke er til centralvarme eller det varme vand, forså er det nok en dyr fornemmelse af varme huset op.

Der er helt sikkert plads til forbedringer i forhold til en efterisolering.

Lidt svært at se dimensionen af de bjælker, men liger umiddelbart 100x100 eller 125 x 125 bjælker.

Jeg ville monter yderligere en 45 x 95 regler under disse, og herefter trykket 50 x 100 trykket på tværs af disse nedenunder, men en afstand der passer til de hårde isoleringbats, på undersiden af de nederste montere du et 25 x 150 trykket brædder på langs af den trykket regle, som stikker ca. 5 cm udover kanterne før du montere dem, disse vil så holde dine hårde bats oppe.

Dine slanger osv. ville jeg rykke op på plads mellem de hårde og alm. isolering.

Hmm ! Du er vist ikke særlig visuel Koluda, du ser nok slangerne/pexrørene men ikke den stabel sten som understøtter bjælken. Se på dem og tænk så på hvor stor en mursten er, så vil du kunne se at bjælken sandsynligvis er en 3" x 6"
Jeg har nu mine bekymringer om at lukke helt af til den krybe kælder, p.g.a. de rør der ligger der nede. Det ville være ualmindeligt surt at skulle brække et nyt gulv op for at komme derned igen
Det burde måske have være fortalt at dette er lavet med støbt gulv og slangerne er lagt i isoleringen i rør. Billedet er kun for at vise konstruktionen af gulvene.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis